Nettets muligheder gør reklamefolk varme i kinderne

Dansk online-reklamefirma på vej mod børsnotering.

Er det dig, der søger efter produkterne på nettet, eller er det produkterne, som søger efter dig?

Det spørgsmål kan være svært at svare på, da online-reklamebureauerne hele tiden opfinder nye måder at sælge varer og services på.

Og på trods af ganske få års levetid, så oplever mange danske online-reklamebureauer stor succes med deres internet-virksomheder.

Det danske online-reklamefirma Adserving International har netop offentliggjort, at det rykker på mini-børsen First North og er begyndt tegningsperioden.

"Noteringen på First North er vigtig for os i forhold til udenlandske agenter, der på den måde kan se, at vi er et selskab med styr på tingene," forklarer direktør Jesper Møller fra Adserving International.

Annoncesystem

Selskabets kerneprodukt er et annoncesystem, der via cookies kan kontrollere hvilke hjemmesider en internetbruger besøger.

På den måde kan annoncesystemet kontrollere om en bannerreklame skal vises eller skiftes ud, hvis en bruger allerede har klikket på banner-reklamen på en tidligere besøgt hjemmeside.

"Annoncesystemet vil blandt andet også kunne benyttes på det digitale tv-sendenet om to år, hvis det som forventeligt kan kontrollere folk ip-adresser. Så vil reklameblokkene kunne skræddersys præcis til den rette målgruppe," lyder det fra Jesper Møller.

Firmaet regner med at have 1,7 millioner kroner på bundlinjen efter skat og afskrivninger i dets endnu ikke frigivet regnskab.

Bruger dine venner

Reklamebureauet GoViral har stor succes med sine såkaldte virale reklamefilm, der er så grænseoverskridende, at internetbrugerne simpelthen må sende filmen inklusiv reklame videre til deres venner og bekendte.

Med den succes forventer firmaet at kunne opnå en omsætning på 30 millioner kroner i 2007 samtidigt med, at selskabet har åbnet kontorer i flere forskellige europæiske lande.

På kundelisten står blandt andre Lego, Danske Bank, Quicksilver og Nissan.

Suppe, steg og is

Hos Internet Intelligence House (IIH) er der ingen tvivl om, at net-reklamer ofte virker bedre end offline-reklamer.

"Mange bruger suppe, steg, is-løsningen, hvor de kører lidt busreklamer, lidt tv-reklamer og lidt i radioen. Tv er også rigtig godt, men vi har lavet effektmålinger, der viser, at en kampagne til omkring en million kroner gav 20 kunder, hvilket må siges at være surt," fortæller direktør i IIH, Henrik Stenmann.

IIH er specialiseret i søgemaskineoptimering og Google Adwords, hvor han ser mange indtjenings- og brandingmuligheder for en masse firmaer.

"Man skal jo huske, at mange medier er påvirkningsmedier, hvorimod en søgemaskine som Google er et beslutningsmedie set med internetbrugernes øjne. De står med andre i en situation, hvor de enten undersøger markedet eller er klar til at købe," forklarer han.

En branche i vækst

Generelt er der kæmpe vækst i de danske online-reklamer, som ifølge Jyllands-Posten er vokset med 142 procent i 2006, hvor der blev brugt 1,79 milliarder kroner på online-markedsføring.

Og branchen har endda svært ved at følge med efterspørgslen.

"Branchen skriger efter medarbejdere, og vi uddanner gerne folk her hos os. Formålet er at få veluddannede mennesker ind, og derefter skræddersy den enkeltes uddannelse efter evner og behov," forklarer Jesper Møller fra Adserving International.

Han forklarer, at nødvendigheden for nye input og medarbejdere er stort i online-reklamebranchen, for ellers sakker man hurtigt bagud.

"Hvis man står stille, så træder man samtidigt nogle skridt baglæns. Derfor må vi hele tiden være beredt på, at det er en branche i både vækst og drevet af en kraftig fremdrift samt kreativitet," afslutter han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere