Hvad koster et nyt image? IT-Branchen mener, at en kampagnepulje på fem millioner kroner og 100 millioner om året, som en gulerod til it-innovative universiteter kan være med til at løse nogen af branchens rekrutteringsproblemer.
"Det er en helt ny tanke, som et af vores medlemmer har fundet på," siger Jette Baade, underdirektør i IT Brancheforeningen.
IT-Branchen har netop sendt en ønskeseddel til regeringens kommende finanslov. Branchen ridser sit største problem op: Rekruttering. Der er ikke nok unge højtuddannede it-folk. Og universiteterne formår ikke at tiltrække flere.
Jette Baade forklarer, at en brancheforeningen vil have en større hvervekampagne, som blandt andet skal give et bedre indtryk af de it-relaterede jobs.
"Ingeniørne er i gang med noget lignende, så det er jo ikke utraditionelt, at regeringen går med i den slags,"siger Jette Baade.
IT-branchens oplæg til regeringen understreger it-medarbejdernes betydning i økonomien.
"It bliver brugt i alle brancher og vi mangler it-medarbejdere generelt i dansk erhvervsliv," forklarer Jette Baade.
Gulerod til 100 millioner
Ud over hvervekampagnen præsenterer IT-Branchen også ideen om kontant belønning til universiteter, der udvikler nye it-uddannelser.
Belønningen skal komme fra en national fond, som skal kunne uddele en bonus svarende til prisen på 500 ekstra-kandidater om året – omkring 100 millioner. Den nationale fond skal ifølge forslaget have en ekstern bestyrelse.
På den måde håber IT-branchen at få universiteterne til at satse yderligere på it-studier.
Ønskerne til regeringen drejer sig dog ikke kun om rekruttering. IT-branchen vil også have regeringen til at afsætte flere midler til decideret it-forskning.
Endelig mener IT-Branchen, at der skal øremærkes penge til at skabe en øget bevidsthed om it-sikkerhed.
Foreningen mener, at der er behov for omkring 10 millioner kroner til formålet, og pengene skal blandt andet bruges tilat sikre oplysning om it-sikkerhed, undervisning i folkeskolen samt forskning i området.