Langt de fleste antispam-teknologier fra de store producenter – fra McAfee og Symantec til Apple og Microsoft – lever ikke op til ambitionerne om til fulde at tilfredsstille kunderne.
Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse fra Brockman & Company, skriver IDGNS.
Ifølge undersøgelsen er kunder kun sjældent tilfredse med antispam-filtre, der er koblet på deres mail-klienter, på de hostede e-mail eller de kommercielle antivirus-løsninger.
Alt for ofte lader disse produkter nemlig spam slippe igennem alligevel, mens de samtidig fejlagtigt sletter e-mail, som ikke er spam.
Mister forretning
Ifølge undersøgelsen melder 60 procent af de adspurgte virksomheder, at de har mistet forretning-muligheder på grund af valide e-mails, der er blevet snuppet af spam-filtrene.’
Brockmann & Company har i undersøgelsen ikke vurderet hver enkelt leverandør, men har derimod delt de forskellige teknologier op i otte kategorier.
Ifølge undersøgelsen er mere end 70 procent af de adspurgte i seks af de otte teknologi-kategorier, ikke ”meget tilfredse.”
Blot 22 procent er fuldt tilfredse med kommercielle software-filtre fra store leverandører som McAfee, Symantec og TrendMicro, mens 21 procent er tilfredse med filtre, der bliver leveret sammen med e-mailklienterne. Det gælder produkter fra eksempelvis Apple, IBM Lotus og Microsoft.
Mindst tilfredshed er der ifølge undersøgelsen med open source-projekter som SpamPal og SpamAssasin, hvor kun 16 procent af brugerne erklærer sig fuldt tilfredse.
Challenge-response rykker
Mest tilfredshed er der med de såkaldte challenge-response-løsninger, som 67 procent af brugerne er meget glade for.
Løsningerne giver grønt lys til mail fra kendte afsendere, mens førstegangs-afsendere bliver tilsendt en reply-mail med anmodning om endnu en reaktion.
Denne løsning har vist sig effektivt, siden alle spammere typisk er førstegangs-afsendere til de pågældende adresser, der spammes.
Der er også pæn tilfredshed med hostede filtrerings-tjenester fra tjenester som blandt andre Google-Postini og AppRiver, hedder det. Her erklærer 42 procent af brugerne sig tilfredse.