IBM bygger om i salgsafdelingen, der skal rustes til et større fremstød mod de små og mellemstore virksomheder, skriver IDGNS.
IBM omgrupperer sin STG-division, som står for Systems and Technology Group, så den fremover kommer til at bestå af to grupper. En får fokus på store erhvervs-kunder, mens den anden skal sælge til små og mellemstore virksomehder med op til 1.000 ansatte.
Samtidig sigter IBM efter bedre integration med IBM’s globale teknologi-gruppe (GTS) samt med IBM’s globale partnere. Det forbedrede samarbejde skal blandt andet udmønte sig i særligt udviklede produkter til de små og mellemstore virksomheder.
Chefer med særligt fokus
Den nye salgsstruktur betyder også, at IBM vil udnævne en særlig ansvarlig for salg til små og mellemstore virksomheder i 220 globale salgs-territorier, hedder det.
Begrundelsen for hele omlægningen er at styrke selskabets markedsandele i markedet for it-systemer til de små og mellemstore virksomheder, som vurderes til at være på mere end 200 milliarder kroner om året.
IBMs nuværende andel på dette marked er nede på omkring 15 procent, hvilket er langt under IBMs andel af det overordnede globale marked for it-systemer.
”Omlægningen er en reaktion på de muligheder, der i markedet, samt en erkendelse af hvor stort det pågældende markede vitterligt er,” lyder det fra IBM.
Selskabet er desuden på vej med en stribe produkter specielt rettet mod de små og mellemstore virksomheder. Det gælder blandt andet blade servere.