Baidu fordobler indtjening og giver Google baghjul

Den populære kinesiske søgemaskine Baidu er med en fordoblet indtjening stadig langt foran Google.

Computerworld News Service :Den populære kinesiske internetsøgemaskine Baidu har mere end fordoblet indtjening og overskud i andet kvartal sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Men vækstraten er ikke længere så stejl som den har været, skriver Computerworld News Service.

Onsdag offentliggjorde firmaet at kvartalsomsætningen var vokset med 109 procent, hvilket giver mulighed for at notere 287,3 millioner kroner på plussiden.

Trods en stejl stigning er der dermed tale om en fladere vækst end sidste år, hvilket afspejler søgemaskinens større udbredelse på Kinas internetmarked.

Andet kvartal 2006 voksede firmaets omsætning og overskud med henholdsvis 175 og 385 procent. Året før, i 2005 var vækstraten på omsætning og overskud henholdsvis 187 og 626 procent hos Baidu.

Førende søgemaskine i Kina

Efterhånden som søgemaskinens forretning ekspanderer får virksomhedens chefer sværere ved at matche de tidligere års enorme vækst.

Alligevel fastholder selskabet sine forventninger til forretninger og vækst.

"I løbet af andet kvartal har vi set en robust indtjeningsvækst og en sund stigning i antallet af annoncører, siger Baidu's koncernchef, Robin Li.

Firmaet er stadig den førende internet søgemaskine i Kina, og er langt foran konkurrenten Google.

I april solgte den danske investor og iværksætter Morten Lund angiveligt sin andel i den Hong Kong-baserede browser Maxthon til Google, som ville stå stærkere i konkurrencen mod Baidu.

Oversat af Rune Pedersen

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S