Nok må være nok, lyder det fra den amerikanske Computer and Communications Industry Association, der repræsenterer firmaer som Microsoft og Google samt andre teknologimastodonter.
Brancheorganisationen er træt af, at indholdsudbydere såsom filmselskaber og bogforlag konstant advarer om brud på copyright-lovgivningen, hvilket organisationen mener, træder på forbrugernes ret til at benytte sig af indhold med copyright .
Derfor vil Computer and Communications Industry Association sende en klage til den amerikanske handelskommission (Federal Trade Commission), hvor den anklager flere indholdsfirmaer lige fra sportskanaler til filmstudier.
Det skriver Wall Street Journal.
Fair brug
Den amerikanske handelskommision glæder sig til at modtage klagen fra industriorganisationen, der slår på termen "fair brug" (fair use), hvis tolkning er blevet noget af et mysterium for jurister i den digitale tidsalder.
Udtrykket "fair use" er en subjektiv størrelse, og derfor stiller juraprofessor Justin Hughes fra Yeshiva Universitet spørgsmålstegn ved, om det er eller ikke er fair brug, når man kopierer en musik-cd som en gave til sine venner.
Klagen fra industriorganisationen fokuserer på aktuelle problemstillinger, når indhold bliver omsat fra de traditionelle medier til eksempelvis hjemmesider på nettet. Det skyldes, at i takt med, at indholdet lettere kan distribueres via nettet, så er indholdsudbyderne blevet mere beskyttende overfor deres copyright.
Communications Industry Association vil fastslå i det kommende klageskrift, at indholdsudbyderne skal lade forbrugerne vide, at de kan benytte og dele noget af indholdet frem for at buldre frem med straf, hvis indholdet bliver videreformidlet.
Googles digitale bogprojekt
Google har længe været ude med sin vision om at digitalisere alverdens bøger og tilbyde bidder fra bøgerne, og mener, at projektet falder ind under termen "fair brug".
Mange jurister mener dog samtidigt, at YouTube-klip fra diverse tv-shows er fair brug, så længe indholdsudbydere i form af tv-selskaberne ikke klager.
Men hvis forbrugerne ændrer i indholdet, så har Google og de andre medlemmer af industriorganisationen en virkelig god sag, da der i 1994 blev skabt præcedens for den brug af copyright-beskyttet indhold.