Forbrugerombudsmanden kræver klarere net-regler

Prismærkningen på netbutikkerne happii.dk og wupti.com er eksempler på den forvirring, der hersker om priser og besparelser ved indkøb af for eksempel forbrugerelektronik, hårde hvidevarer og computerudstyr.

Artikel top billede

Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil have klarere regler for prismærkning – også for netbutikker.

Når den nystartede netbutik happii.dk reklamerer med, at du kan spare 4.500 kroner på et Phillips 37 tommer fladskæmsfjernsyn i forhold til den vejledende udsalgspris på 10.499 kroner, er det måske en vildledende besparelse.

Eller også er det ikke.

Det kommer helt an på, om den vejledende udsalgspris, happii.dk opgiver, er den normale pris for det pågældende fladskærms-tv på markedet.

Og når konkurrenten wupti.com lokker med en besparelse på 1.000 kroner på en bærbar computer til 6.995 kroner fra Zepto, kan du ikke umiddelbart se, om du sparer 1.000 kroner i forhold til markedsprisen eller i forhold til førprisen hos wupti.com.

For mange uklarheder

Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at der er alt for mange af den slags uklarheder om prismærkningen, når de danske detailbutikker og netbutikker kappes om kundernes gunst. Han vil derfor presse på for at få klarere regler.

"Vi har til hensigt at revidere vores vejledning om prismærkning. Og i løbet af efteråret vil vi gå til brancheorganisationerne for at høre, om de vil være med til at lave fælles retningslinjer på området, så vi alle er enige om, hvornår man vildleder, og hvornår man ikke vildleder med sine priser," siger Henrik Øe.

Han afventer lige, at domstolene – formentlig meget snart – afgør to verserende sager om vildledende markedsføring i forbindelse med angivelse af førpriser.

Sagerne vedrører Coop Danmarks netbutik Nettorvet og Merlin, der blev politianmeldt af den forrige forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen tilbage i 2005.

De blev politianmeldt sammen med Elgiganten, der i maj accepterede en bøde 300.000 kroner, hvorefter sagen sluttede uden retssag.

"Når sagerne med Coop og Merlin er afgjort, får vi formentlig fastslået nogle principielle ting, og så kan vi komme ind i forhandlinger med branchen om at få revideret reglerne," siger Henrik Øe.

Forståelsen mangler

Lige nu er der ikke en fælles forståelse mellem brancheorganisationerne og forbrugerombudsmanden om, hvornår priserne er vildledende eller ej.

"Vi stiller store krav til budskaber om at spare, og den nuværende vejledning er vores tolkning af reglerne. Dem, der overholder reglerne, får ikke problemer med os. De andre løber en risiko,” siger Henrik Øe.

Hos happii.dk er direktør Poul Thyregod altid villig at tage en kop kaffe med Henrik Øe for at diskutere reel prisinformation.

Han mener, at det er helt igennem reelt at sammenligne happii.dks priser med importørernes vejledende udsalgspriser.

Krav om dokumentation

"For det første gør vi klart opmærksom på, hvilke priser vi sammenligner, så mener jeg, at vi gør det lidt pænere end andre. For det andet er de kunder, vi tiltrækker, folk, der alternativt ville købe produkterne i de fysiske detailbutikker, hvor du finder de priser vi angiver," siger han.

Kravet fra forbrugerombudsmanden til en butik som happii.dk er også, at de har dokumentation for, at prisen på det relevante marked rent faktisk er lig med den vejledende udsalgspris, der bliver vist på hjemmesiden.

Og hvordan var det lige med 37 tommers fladskærms-tv’et fra Phillips, der er til salg hos happii.dk. Har de så fortalt den reelle markedspris til kunderne?

"Der må jeg skuffe dig. Jeg kunne kun finde nogle butikker, der sælger det samme tv dyrere end den vejledende pris, vi har fået oplyst fra Phillips,” siger Poul Thyregod, der har forsynet Computerworld online med tre eksempler på butikker, der sælger Phillips-tv’et til en højere pris end den vejledende pris.

Men kigger man på prissammenligningshjemmesiden hifipriser.dk, kan man imidlertid finde den samme model til omkring 8.000 kr. Det er noget under den vejledende udslagspris, men dyrere end happii.dks pris.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS