Forbrugerombudsmanden kræver klarere net-regler

Prismærkningen på netbutikkerne happii.dk og wupti.com er eksempler på den forvirring, der hersker om priser og besparelser ved indkøb af for eksempel forbrugerelektronik, hårde hvidevarer og computerudstyr.

Artikel top billede

Forbrugerombudsmand Henrik Øe vil have klarere regler for prismærkning – også for netbutikker.

Når den nystartede netbutik happii.dk reklamerer med, at du kan spare 4.500 kroner på et Phillips 37 tommer fladskæmsfjernsyn i forhold til den vejledende udsalgspris på 10.499 kroner, er det måske en vildledende besparelse.

Eller også er det ikke.

Det kommer helt an på, om den vejledende udsalgspris, happii.dk opgiver, er den normale pris for det pågældende fladskærms-tv på markedet.

Og når konkurrenten wupti.com lokker med en besparelse på 1.000 kroner på en bærbar computer til 6.995 kroner fra Zepto, kan du ikke umiddelbart se, om du sparer 1.000 kroner i forhold til markedsprisen eller i forhold til førprisen hos wupti.com.

For mange uklarheder

Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener, at der er alt for mange af den slags uklarheder om prismærkningen, når de danske detailbutikker og netbutikker kappes om kundernes gunst. Han vil derfor presse på for at få klarere regler.

"Vi har til hensigt at revidere vores vejledning om prismærkning. Og i løbet af efteråret vil vi gå til brancheorganisationerne for at høre, om de vil være med til at lave fælles retningslinjer på området, så vi alle er enige om, hvornår man vildleder, og hvornår man ikke vildleder med sine priser," siger Henrik Øe.

Han afventer lige, at domstolene – formentlig meget snart – afgør to verserende sager om vildledende markedsføring i forbindelse med angivelse af førpriser.

Sagerne vedrører Coop Danmarks netbutik Nettorvet og Merlin, der blev politianmeldt af den forrige forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen tilbage i 2005.

De blev politianmeldt sammen med Elgiganten, der i maj accepterede en bøde 300.000 kroner, hvorefter sagen sluttede uden retssag.

"Når sagerne med Coop og Merlin er afgjort, får vi formentlig fastslået nogle principielle ting, og så kan vi komme ind i forhandlinger med branchen om at få revideret reglerne," siger Henrik Øe.

Forståelsen mangler

Lige nu er der ikke en fælles forståelse mellem brancheorganisationerne og forbrugerombudsmanden om, hvornår priserne er vildledende eller ej.

"Vi stiller store krav til budskaber om at spare, og den nuværende vejledning er vores tolkning af reglerne. Dem, der overholder reglerne, får ikke problemer med os. De andre løber en risiko,” siger Henrik Øe.

Hos happii.dk er direktør Poul Thyregod altid villig at tage en kop kaffe med Henrik Øe for at diskutere reel prisinformation.

Han mener, at det er helt igennem reelt at sammenligne happii.dks priser med importørernes vejledende udsalgspriser.

Krav om dokumentation

"For det første gør vi klart opmærksom på, hvilke priser vi sammenligner, så mener jeg, at vi gør det lidt pænere end andre. For det andet er de kunder, vi tiltrækker, folk, der alternativt ville købe produkterne i de fysiske detailbutikker, hvor du finder de priser vi angiver," siger han.

Kravet fra forbrugerombudsmanden til en butik som happii.dk er også, at de har dokumentation for, at prisen på det relevante marked rent faktisk er lig med den vejledende udsalgspris, der bliver vist på hjemmesiden.

Og hvordan var det lige med 37 tommers fladskærms-tv’et fra Phillips, der er til salg hos happii.dk. Har de så fortalt den reelle markedspris til kunderne?

"Der må jeg skuffe dig. Jeg kunne kun finde nogle butikker, der sælger det samme tv dyrere end den vejledende pris, vi har fået oplyst fra Phillips,” siger Poul Thyregod, der har forsynet Computerworld online med tre eksempler på butikker, der sælger Phillips-tv’et til en højere pris end den vejledende pris.

Men kigger man på prissammenligningshjemmesiden hifipriser.dk, kan man imidlertid finde den samme model til omkring 8.000 kr. Det er noget under den vejledende udslagspris, men dyrere end happii.dks pris.

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S