Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Watagame har udviklet onlinespillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

Vækstfonden satser millioner på online-spil

Spilbranchen: Danmark har 50-60 producenter af computerspil, afslører en kortlægning af det danske marked. Computerworld tager pulsen på branchen i en serie artikler.

Glem alt om at lave den næste Hitman succes. Så brutalt kan budskabet fra Vækstfonden serveres til den danske underskov af selskaber, der arbejder med computerspil. Langt størstedelen af selskaberne er simpelthen for små.

I stedet er der mange flere og ikke mindst lettere penge at tjene på at lave spil til online eller mobiltelefoner, lyder logikken.

Indtil nu har Vækstfonden investeret knap 20 millioner kroner i tre selskaber i den genre, og i løbet af de kommende år regne man med at investere yderligere 50-75 millioner kroner på onlinegaming.

”For det store flertal ligger fremtiden at gå online med computerspil,” siger Rolf Kjærgaard, underdirektør i Vækstfonden.

Computerworld har haft adgang til den kortlægning, som Vækstfonden har foretaget af det danske marked for computerspil.

Og nok tæller listen op mod 60 aktive selskaber lige fra køkkenbordsselskaber til større virksomheder som IO Interactive med successpillet Hitman, men reelt set er der nok kun 20-30 stykker der har potentialet til succes, vurderer Rolf Kjærgaard.

Spil bevæger sig online

”Hitman var en fantastisk succes. Men den er ekstrem svær at eftergøre, fordi der ikke er den fornødne kapitel i markedet til den slags satsninger. Og derfor ser vi mange spil bevæge sig over på online,” siger Rolf Kjærgaard.

På den måde kan producenterne springe mange led over i vejen ud til kunderne.

Han fremhæver blandt andet selskabet Watagame, som Vækstfonden har investeret i. Selskabet har udviklet spillet goSupermodel, der henvender sig til piger i alderen 10-16 år.

”Watagame har oplevet meget fine vækstrater blandt brugerne,” siger Rolf Kjærgaard.

Han tilskriver væksten det faktum, at brugerne kan hoppe mellem at spille på nettet og over de mobiltelefoner, som de fleste tøser i den alder render rundt med.

Som Hollywood

Han vurderer, at det etablerede marked for computerspil bedst kan sammenlignes med Hollywood, hvor store produktioner let løber op i trecifrede millionbeløb.

For det første koster det dyrt at producere versioner af spillene til de forskellige konsoller.

Og for det andet sluger markedsføringen af spillene mere end halvdelen af budgettet, hvis man skal have sit produkt ud på det globale marked.

Vækstfonden har udset sig netop denne del af oplevelsesindustrien som et af de næste vækstområder. Specielt hvis man kan få synergi mellem tegnefilm og computerspil, hvor danskerne har stolte traditioner.

”Vi har i Danmark stærke kompetencer på tegnefilm og spiludvikling. Der tror vi, at der vil opstå muligheder for at investere. Tegnefilm bliver jo i dag skabt på computere, og den teknologi er umiddelbart anvendelig ovre i spiluniverset,” siger Rolf Kjærgaard.

Han peger på blandt andet på tegneserien Valhalla, den lille trold Hugo og Cirkeline som konkrete eksempler.

Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Peder Bjerge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere