Artikel top billede

Rune Dittmer fra Press Play håber på, at selskabet kan kan klare overgangen fra design- til spilfirma.

Designfirma om dagen - spilfirma om natten

Spilbranchen: Et skifte fra design-firma til spilfirma er ofte økonomisk mere risikabelt men meget sjovere. Derfor har et nystartet iværksætterfirma valgt at tage springet fra designere til spil-udviklere.

Når drømmen om at gå ind i spilbranchen er stærk nok, så helliger målet ofte midlerne.

Derfor har folkene bag firmaet Press Play efter et år som designfirma, hvor de hovedsageligt har levet af arbejdet med hjemmesider, valgt at skifte arbejdsområde til den forjættede computerspilsbranche.

Selskabet vil fokusere på at lave små, letforståelige flashbaserede computerspil – også kaldet casual games - som i starten skal finansieres af design-delen af firmaet.

"Vi skifter fokus, fordi det er sjovere at lave spil. Vi kan naturligvis bruge vores erfaring med flash-udvikling, men selvfølgelig kan vi også bruge vores netværk af kunder, som vi har fundet via vores hjemmesideopgaver. Nu handler det jo bare om at overtale dem til at købe spil," griner partner og stifter af Press Play, Rune Dittmer.

Han fortæller, at det hele tiden har ligget i kortene, at firmaet skulle skifte fokus, men det er først efter nok hjemmeside-opgaver, at det nu bliver en realitet.

Selskabet blev stiftet i oktober 2006 og har til huse blandt mange andre iværksætterfirmaer på IT-Universitetets 5te, hvor der foregår et samarbejde mellem universiteter, erhvervsliv og offentlige myndigheder.

Spil er sekundære for mange firmaer

Rune Dittmer fortæller, at Press Play ville tjene flere penge, hvis de var blevet i designbranchen.

"Vi vil bare gerne lave noget, der er sjovere, også selvom vi ved, at det er en noget hårdere branche, hvor der umiddelbart ikke er så mange kunder som i arbejdet med hjemmesider," siger han.

Han forklarer det med, at spil ofte er et ekstra tilbud hos mange selskaber, når først hjemmesiden er kommet på plads.

Press Play har store dog forhåbninger til brancheskiftet, og har i foråret ansat to nye fuldtidsmedarbejdere samt to deltidsansatte, som kan supplere de tre oprindelige partnere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere