Dansk it-firma satser stort på nyt Microsoft-produkt

Med et voksende marked og nicheydelser satser distributørvirksomheden Svar Danmark stort. Penge er ikke noget problem.

Vejen frem er den nye Office Communications Server (OCS) 2007.

Det mener den spæde danske it-virksomhed Svar Danmark, der så dagens lys i juli 2007.

Microsofts OCS gør det muligt for virksomheder at installere VoIP-telefonsystemer og styre virksomheders instant messaging, e-mail og videokonferencer på et enkelt IP-netværk.

Med kernekompetencer inden for IP-telefoni satser distributørvirksomheden stærkt på at blive en betydelig spiller på markedet, og direktøren er ikke i tvivl om, at det vil lykkedes.

Unik

”Vi er en nichedistributør, som bærer forhandleren og slutkunden hele vejen igennem – og holder fast. Det er sjældent, at distributører tilbyder hele paletten," pointerer administrerende direktør, Jørgen Lerdrup.

Svar er hoveddistributør i Danmark af produkter fra det tyske IP telefoni firma Swyx, som er førende i markedet i Europa.

Ydelserne er forskellige efter kundernes behov. Alt fra projektledelse, installation, rådgivning, serviceaftaler eller blot produktleverance, kan virksomheden klare.

Salg og fakturering foregår altid i samarbejde med en forhandler.

Officiel OCS-distributør

At blive officielt Microsoft-distributør af OCS´en er også en forhåbning for virksomheden, der er Microsoft-certificeret og bruger HP-servere til alle deres installationer.

”Vi håber også at komme tættere på Microsoft og mener, at Microsoft-verdenen er vejen frem. For Swyx er ikke det eneste, vi gerne vil sælge. OCS er også en del af det,” erkender direktøren.

Selvtilliden er heller ikke til at tage fejl af.

”Vi skal vokse med minimum 100 procent til næste år, og jeg føler mig overbevist om, at vi kan klare det. Vi har en del kunder, der er på vej ind, men det er vigtigt for os ikke kun at tage flere kunder ind. Strategien er altid at sikre kvaliteten – både før og efter salget. For IP-telefoni er et fantastisk produkt, men man skal sørge for at holde det ved lige,” forklarer Jørgen Lerdrup.

Svar Danmarks kundeportefølje, der blandt andet består af Totempo og BoVest, tæller knap 74 kunder i øjeblikket.

Lige nu har virksomheden seks ansatte, men søger efter tre mere. Planen er at udvide medarbejderstaben til 20 næste år.

Dernæst står Sverige og Norge for tur med København som hovedsæde for Norden.

Virksomheden skal ansætte en country manager for Danmark, Sverige og Norge, hvor nuværende administrerende direktør Jørgen Lerdrup bliver ansvarlig for det skandinaviske marked.

Markedet vokser

Ifølge Brian Troelsen, teleanalytiker hos IDC Nordic, er det nødvendigt for små virksomheder at have en kritisk masse for at slå igennem.

Han gør opmærksom på, at markedet for IP-telefoni vokser kraftigt i hele Norden på grund af migration fra traditionelt telefoni til IP-telefoni på erhvervsmarkedet.

”Der kan sagtens være plads til nye aktører, som binder tingene på en ny måde,” siger han.

Han ser et skifte inden for IP-telefoni.

”Hvor man tidligere har fokuseret meget på at få produktet til at virke, er næste skridt at bygge nogle spændende applikationer oveni. Og her har Swyx nogle ret gode applikationer,” fortæller Brian Troelsen.

Swyx har solgt IP-telefoni siden 1999, og løsningen er installeret hos mere end 5.000 firmaer og 230.000 brugere.

Det placerer Swyx over firmaer som for eksempel Cisco, Avaya og Siemens i det europæiske VOIP marked (SMB).
Swyx er delvist ejet af Deutsche Telekom, som sælger produkterne under navnet Octopus Netphone.

Den administrerende direktør i Svar Danmark ejer 10 procent af virksomhedens aktier, fem procent er ejet af teknisk direktør Jesper Pedersen, og resten er en række investorer i Island herre over. Hvem investorerne er, vil direktøren ikke røbe.

I næsten 10 år har Svar i Island eksisteret og sidder ifølge Jørgen Lerdrup på en stor markedsandel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere