Sponsorlinks giver partier vælger-klik

Folketingsvalg 2007: SF bruger AdWords for at sikre partiet vigtig eksponering på Google. Venstre vil ikke kommentere partiets kampagne. Men begge partier fortæller, at reklamerne virker.

Artikel top billede

SF har benyttet sponsorlinks i omkring halvandet år. Og i den periode er søgningen til partiets hjemmeside steget. Men stigningen kommer ikke kun fra AdWords," fortæller web- og internetredaktør hos SF, Sanne Plichta.

Velfærd. Integration. Ældrepleje.

Det er nogle af de ord som partierne SF og Venstre har købt som AdWords hos søgegiganten Google som et led i krigen om vælgernes stemmer på nettet.

Hos SF fortæller web- og internetredaktør Sanne Plichta at partiet bruger AdWords for at sikre at partiet bliver eksponeret på første søgeside, når folk søger efter et af de emner på Google, som partiet har købt AdWords til.

"Vi kan jo se, at vi får klik på det," siger Sanne Plichta.

AdWords spiller ifølge Sanne Plichta en stor rolle for partiet, når det handler om at råbe befolkningen op med annoncer, fordi partiet ikke i samme udstrækning som større partier har råd til at lave store kampagner på eksempelvis busser og toge.

"Vi har ikke et kæmpe mediebudget. Så vi har været nødt til at tænke meget bredt, hvordan vi så bedst kommer igennem," siger Sanne Plichta.

Hun fortæller, at partiet har mange brugere fra det yngre segment som er vant til at bruge Google. Og det er derfor at partiet har valgt at satse på søgemaskinens sponsorlinks.

Bruger flere penge under valgkamp

SF har benyttet sponsorlinks i omkring halvandet år. Og i den periode er søgningen til partiets hjemmeside steget. Men stigningen kommer ikke kun fra AdWords," fortæller Sanne Plichta.

SF bruger hvert år mellem 20.000 og 40.000 kroner på søgemaskinens sponsorlinks. Men i løbet af valgkampen vil partiet bruge 100.000 kroner ekstra.

I øjeblikket har partiet AdWords inden for omkring 35 forskellige områder. I første omgang køber man ikke ordene, men opretter dem. Det betyder i praksis, at man først skal betale, når nogen har klikket på annoncen.

Samtidig gør systemet det muligt at forudbestemme, hvor mange penge man maksimalt vil bruge. Samtidig kan der hele tiden ændres i indhold og antal ord, fortæller webredaktøren.

Et spil i lotteriet

Google bestemmer prisen på et ord ud fra ordets popularitet og hvor mange der normalt søger på et ord.

"Derfor er det lidt et spil i lotteriet når man laver AdWords, for man ved ikke hvad det koster. Man er nødt til at følge grundigt med," siger Sanne Plichta.

Afregningsmetoden betyder, at det faktisk er muligt at opbruge den daglige kvote indenfor få timer, hvis det lige pludselig bliver populært at søge på eksempelvis ordet velfærdspolitik, forklarer webmasteren.

Et eksempel på et AdWord som er billigt i drift er ifølge Sanne Plichta ordet asylpolitik. Men det kan hurtigt ændre sig.

"Jeg er helt sikker på, at nogle af vores ord bliver dyrere undervalgkampen," siger Sanne Plichta.

Det er kun ganske få af de danske partier som bruger AdWords, viser en helt uvidenskabelig undersøgelse som Computerworld foretog i sidste uge.

Mange AdWords hos Venstre

Også regeringspartiet Venstre har investeret i en lang række sponsorlinks hos Google.

"Vi spiller på det klaviatur der er af annonceringsmuligheder," siger Jens Skipper Rasmussen, der er partisekretær hos Venstre.

"Det er klart at Google AdWords er et af elementerne," siger han.

Jens Skipper Rasmussen vil ikke oplyse, hvor mange penge partiet bruger på AdWords. Han henviser til, at Venstre ikke giver oplysninger om enkelte elementer i partiets kampagne.

Han kan derfor heller ikke oplyse, om valgkampen betyder, at partiet vil bruge flere penge på AdWords end normalt.

Partisekretæren har ikke noget overblik over, hvor mange AdWords partiet har købt på Google.

"Men det er jo mange, så meget kan jeg sige," siger Jens Skipper Rasmussen.

Ingen tvivl om effekt

Partisekretæren har ikke nogen tal på, hvor mange besøg partiet får på sin hjemmeside på grund af de mange AdWords. Han fortæller, at mange af de besøgende går direkte ind på partiets hjemmeside.

"Men det giver klik på hjemmesiden, det er der ikke nogen tvivl om. Ellers havde vi selvfølgelig heller ikke valgt at gøre det," fortæller Jens Skipper Rasmussen.

Partisekretæren fortæller, at Venstres brug af AdWords rækker længere tilbage end den aktuelle valgkamp. Partiet begyndte nemlig at bruge Googles annoncer allerede for omkring et års tid siden.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly