Sponsorlinks giver partier vælger-klik

Folketingsvalg 2007: SF bruger AdWords for at sikre partiet vigtig eksponering på Google. Venstre vil ikke kommentere partiets kampagne. Men begge partier fortæller, at reklamerne virker.

Artikel top billede

SF har benyttet sponsorlinks i omkring halvandet år. Og i den periode er søgningen til partiets hjemmeside steget. Men stigningen kommer ikke kun fra AdWords," fortæller web- og internetredaktør hos SF, Sanne Plichta.

Velfærd. Integration. Ældrepleje.

Det er nogle af de ord som partierne SF og Venstre har købt som AdWords hos søgegiganten Google som et led i krigen om vælgernes stemmer på nettet.

Hos SF fortæller web- og internetredaktør Sanne Plichta at partiet bruger AdWords for at sikre at partiet bliver eksponeret på første søgeside, når folk søger efter et af de emner på Google, som partiet har købt AdWords til.

"Vi kan jo se, at vi får klik på det," siger Sanne Plichta.

AdWords spiller ifølge Sanne Plichta en stor rolle for partiet, når det handler om at råbe befolkningen op med annoncer, fordi partiet ikke i samme udstrækning som større partier har råd til at lave store kampagner på eksempelvis busser og toge.

"Vi har ikke et kæmpe mediebudget. Så vi har været nødt til at tænke meget bredt, hvordan vi så bedst kommer igennem," siger Sanne Plichta.

Hun fortæller, at partiet har mange brugere fra det yngre segment som er vant til at bruge Google. Og det er derfor at partiet har valgt at satse på søgemaskinens sponsorlinks.

Bruger flere penge under valgkamp

SF har benyttet sponsorlinks i omkring halvandet år. Og i den periode er søgningen til partiets hjemmeside steget. Men stigningen kommer ikke kun fra AdWords," fortæller Sanne Plichta.

SF bruger hvert år mellem 20.000 og 40.000 kroner på søgemaskinens sponsorlinks. Men i løbet af valgkampen vil partiet bruge 100.000 kroner ekstra.

I øjeblikket har partiet AdWords inden for omkring 35 forskellige områder. I første omgang køber man ikke ordene, men opretter dem. Det betyder i praksis, at man først skal betale, når nogen har klikket på annoncen.

Samtidig gør systemet det muligt at forudbestemme, hvor mange penge man maksimalt vil bruge. Samtidig kan der hele tiden ændres i indhold og antal ord, fortæller webredaktøren.

Et spil i lotteriet

Google bestemmer prisen på et ord ud fra ordets popularitet og hvor mange der normalt søger på et ord.

"Derfor er det lidt et spil i lotteriet når man laver AdWords, for man ved ikke hvad det koster. Man er nødt til at følge grundigt med," siger Sanne Plichta.

Afregningsmetoden betyder, at det faktisk er muligt at opbruge den daglige kvote indenfor få timer, hvis det lige pludselig bliver populært at søge på eksempelvis ordet velfærdspolitik, forklarer webmasteren.

Et eksempel på et AdWord som er billigt i drift er ifølge Sanne Plichta ordet asylpolitik. Men det kan hurtigt ændre sig.

"Jeg er helt sikker på, at nogle af vores ord bliver dyrere undervalgkampen," siger Sanne Plichta.

Det er kun ganske få af de danske partier som bruger AdWords, viser en helt uvidenskabelig undersøgelse som Computerworld foretog i sidste uge.

Mange AdWords hos Venstre

Også regeringspartiet Venstre har investeret i en lang række sponsorlinks hos Google.

"Vi spiller på det klaviatur der er af annonceringsmuligheder," siger Jens Skipper Rasmussen, der er partisekretær hos Venstre.

"Det er klart at Google AdWords er et af elementerne," siger han.

Jens Skipper Rasmussen vil ikke oplyse, hvor mange penge partiet bruger på AdWords. Han henviser til, at Venstre ikke giver oplysninger om enkelte elementer i partiets kampagne.

Han kan derfor heller ikke oplyse, om valgkampen betyder, at partiet vil bruge flere penge på AdWords end normalt.

Partisekretæren har ikke noget overblik over, hvor mange AdWords partiet har købt på Google.

"Men det er jo mange, så meget kan jeg sige," siger Jens Skipper Rasmussen.

Ingen tvivl om effekt

Partisekretæren har ikke nogen tal på, hvor mange besøg partiet får på sin hjemmeside på grund af de mange AdWords. Han fortæller, at mange af de besøgende går direkte ind på partiets hjemmeside.

"Men det giver klik på hjemmesiden, det er der ikke nogen tvivl om. Ellers havde vi selvfølgelig heller ikke valgt at gøre det," fortæller Jens Skipper Rasmussen.

Partisekretæren fortæller, at Venstres brug af AdWords rækker længere tilbage end den aktuelle valgkamp. Partiet begyndte nemlig at bruge Googles annoncer allerede for omkring et års tid siden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse