Sæt kryds ved de nye medier - de rykker

Klumme: Er du på sms med Naser, blog med Lykketoft, YouTube med Helle eller Facebook med Anders Fogh?

Artikel top billede

Mange af politikerne har i denne valgkamp kastet sig ud i de nye medier, og der er blevet talt og skrevet meget om effekten af deres gøren og laden på de nye medier.

Nogle mener, at politikerne blot bruger de nye medier, som de ville bruge de gamle, og at de dermed ikke udnytter de nye mediers mulighed for dialog.

Til det er der blot at sige: Hvem er det, der rådgiver dem?

Andre igen anklager politikerne for at bruge de nye medier og netværktøjer som et rent propagandamiddel, envejskommunikation og reklame.

Netttet har vendt op og ned

Og ja, der er sket meget med valgkampen siden DR’s monopol, hvor partierne fik det sædvanlige kvarter til at præsentere deres synspunkter og valgprogram i valgvideoen.

Alt i alt har denne ageren på de nye medier vendt op og ned på måden at føre valgkamp på.

Trenden kommer fra USA, hvor valgkampen allerede er blæst i gang på diverse internetmedier, og hvor eksempelvis brugere med spørgsmål på YouTube er blevet en del af CNN’s dækning af det forestående slagsmål imellem præsidentkandidater fra både den republikanske og demokratiske side af det politiske felt.

Men er det ikke af det gode?

Det kan godt være at det ikke fungerer optimalt endnu, men er det ikke et skridt på vejen imod en større grad af demokrati, involvering og engagement?

Tendenser brydes

I den ideelle opfattelse af demokrati opfattes politisk fornuft og sandhed som resultatet af diskussioner og overvejelser i en offentlighed, hvortil adgang er fri for principielt alle borgere.

Det har ikke været muligt i tider med mediemonopoler eller medier, der var styret af bestemte politiske eller økonomiske interesser.

Denne udvikling bliver brudt med alle disse nye medier, der vælter frem.

Ligeledes har synlighed i forbindelsen med afholdelse af valg i mange år været afhængigt af, hvor dybe lommer man som parti har haft for at kunne få så mange helsides annoncer i aviserne som muligt.

I dag er dette vendt til i stedet at handle om at være til stede på så mange platforme som muligt.

Og dette er alt andet lige positivt, fordi mange af disse nye medier er gratis for både brugerne og for bidragsyderne.

Så for mig at se har denne valgkamp været mere spændende end nogensinde før.

Medier som Ekstra Bladet og Se & Hør har mudret valgkampen til ved at gå efter manden i stedet for bolden.

Men heldigvis er der kommet en lang række nye fora til, hvor der kan diskuteres politik, afprøves meninger og tales om fornuft og sandhed.

Og hurra for det! For når alt kommer til alt, er det jo det, demokratiet handler om: dialog med dem, der skal styre vores samfund.

At der så stadig er ting, der kan gøres bedre, ja, det mener jeg i langt højere grad handler om, at de rådgivere, som traditionelt fortæller partierne, hvordan de skal kommunikere, ikke har forstået de nye medier endnu.

Men nu er der heldigvis endnu en valgperiode til at lære det.

Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job