Computerworld er på vej over Atlanten - følg rejsen

Reportage: I løbet af den næste uge tager Computerworld med tankskibet Gotland Sofia over Atlanten. Følg beretningerne om, hvordan højteknologi styrer moderne skibsfart.

Artikel top billede

Der bunkres 700.000 liter benzin. I timen. 1. styrmand Jonas Jersild Jensen styrer det hele med computerne på broen.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Port Jerome, Frankrig. Flammerne blusser som dragers åndedrag mod nattehimlen. Som har olieraffinaderiet sit eget pulsslag, der lyser op i mørket, så langt øjet rækker fra kommandobroen fire etager over dækkets mønster af rørledninger.

Næsten som taget ud af science fiction film som Blade Runner eller StarWars.

I en industriel verden meget langt fra, hvad de fleste mennesker forbinder med computere, it og højteknologi i det hele taget.

Men intet er længere fra virkeligheden.

Hvor medarbejderne på rederiet Torms hovedkontor i Hellerup opererer med otte it-systemer, arbejder mandskabet på tankskibet Gotland Sofia med hele 46 forskellige computersystemer, fortæller Bo Ellenton-Jensen, it-chef i Torm.

Dette avancerede teknologiske net styrer alt fra skibets elektroniske søkort til den massive stålskrue, der om en dag eller to vil drive skibet hen over Atlanten.

53,7 millioner liter benzin

Lige nu pumper en massiv rørledning benzin ind i Gotland Sofias tanke, der kan rumme op til 53,7 millioner liter benzin.

Hvad der med dagens benzinpriser på den lokale danske tankstation løber op i en værdi pænt over en halv milliard kroner.

Den last skal Gotland Sofia sejle til en havn på den amerikanske østkyst. Foreløbigt hedder destinationen Port Everglades i Florida.

Men benzinen kan blive handlet mange gange på skibets vej over Atlanten, og dermed ændre ruten til New York eller måske Boston.

”Og derfor er konstant kommunikation med skibet så uendelig vigtig,” siger Bo Ellenton-Jensen.

Men det er ikke lige, hvad 1. styrmand Jonas Jersild Jensen tænker mest over lige nu. Han står foran de fire computerskærme, der overvåger strømmen af benzin ind skibets tanke.

Hver time strømmer 700.000 liter benzin ind i skibets tanke fra en af Exxon raffinaderiets beige siloer inde på land.

Kontrolrummet

Med de systemer kan Jonas Jersild Jensen blandt andet balancere vægten af de mange liter benzin i 183 meter lange Gotland Sofia, så lasten belaster skibets konstruktion mindst muligt under overfarten til USA.

Med fingeren på den trykfølsomme skærm kan 1. styrmanden styre pumperne til tankene med benzin, mens han i samme takt lader vandet strømme ud fra ballasttankene, så skibet ligger rigtigt i vandet.

En anden skærm giver Jonas Jersild Jensen overblikket over skibets egne brændstofbeholdninger.

I skrivende stund har skibets varmeanlæg, kedlen, 978 tons olie i beholdningen til blandt andet fremdrift og til at varme mandskabets kabiner op eller holde lasten på en passende temperatur.

Ikke at der er behov for det med en temperatur i den lastede benzin, der holder sig på 13,3 grader celsius. Skibet bruger godt 6.000 liter olie om dagen til opvarmning og strøm.

De mange data fra den konstante overvågning af tanke, pumper og ventiler fodres ind i et avanceret windows-baseret regneark, Loadmaster, som hele tiden beregner, hvordan ændringer i vægt og massefylde påvirker skibet sødygtighed og stresspåvirkning af skibet skrog.

For lidt og for meget kan være lige galt. Er der lastet for meget benzin på en tank er der ikke plads til, at den kan udvide sig, hvis temperaturen stiger.

Er der for lidt i tanken, vil hård søgang kaste lasten mod tankens vægge og loft med større kraft.

Følg reportagen fra Gotland Sofia her på Computerworld de næste dage.

Tilbage til artiklen Sejlende servere styrer handelsflåden

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S