Drop nu teknik-snakken og få fat i kvinderne

Konference - Kvinder & It: Blind fokus på teknik vinder ikke kvindernes hjerter. ”Tag jer sammen,” lyder den kontante besked fra Martin Thorborg til it-branchens virksomheder.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

"Dine vigtigste opgaver bliver installation og customisering af værktøjer, der anvendes på forskellige z/OS platforme. Du har erfaring med TWS (OPC) eller Omegamon-produkter, eller du har en baggrund som eksempelvis CICS systemprogrammør."

Den slags tekniske stillingsopslag skal det være slut med, hvis det står til deltagerne i gårsdagens afsluttende paneldebat på ITEK og Computerworlds konference, Kvinder & It.

Retorikken skal med andre ord ændres, når virksomhederne skal markedsføre sig selv over for omverdenen.

I debatten deltog studiechef Bitta Nielsen, IT Universitetet, Martin Thorborg fra Spamfighter, marketingdirektør for Oracle, Camilla Kampmann, administrerende direktør Jørgen Bardenfleth, Microsoft Danmark, vicedirektør Kim Østrup, IBM og Agi Csonka fra Danmarks Evalueringsinstitut.

Under overskriften "flere rollemodeller" lagde Jørgen Bardenfleth og Kim Østrup ud med at opfordre it-virksomheder og medier til at finde de gode eksempler på kvinder i it-verdenen frem.

Røvsyg branche

Martin Thorborg gik i stedet i kødet på it-branchen, som han mener skal være bedre til at fjerne fokus fra teknologien.

"Vi har brug for kvinder i it. Men de behøver ikke nødvendigvis være gode til de hårde it-opgaver. Hvor mænd typisk er glade for teknologien for teknologiens skyld, fokuserer kvinder i langt højere grad på, hvad it skal bruges til," sagde han.

"Derfor nytter det for eksempel ikke noget at lave stillingsannoncer med en masse tekniske betegnelser. Hvis man vil have fat i kvinderne, er man nødt til at være mere løsningsorienteret end teknologifikseret. På det punkt er branchen jo røvsyg. Der er alt for mange røvkedelige stillingsannoncer, så min opfordring er: Tag jer sammen og sigt efter målgruppen," lød det fra Martin Thorborg.

Agi Csonka fra Danmarks Evalueringsinstitut erklærede sig enig med Spamfighter-stifteren.

"Kvinder og mænd tænder på forskellige ting. Derfor handler det dybest set om, at virksomhederne er nødt til at appellere på forskellige måder over for kønnene. Ofte er det blot små formuleringer, der kan gøre hele forskellen," sagde hun.

"Vi er nødt til at ændre på retorikken. I stedet for at tale om hardcore programmører, hvorfor så ikke tale om it-udviklere eller it-arkitekter," supplerede Jørgen Bardenfleth.

Det starter i folkeskolen

Der var dog også bred enighed blandt panelets deltagere om, at forudsætningen for at få flere kvinder ind i it-branchen lige så meget handler om at få ændret samfundets billede af it-branchen.

"Det er simpelthen nødvendigt at sælge it-branchen på en anden måde, end vi har gjort hidtil. Det arbejde starter allerede i folkeskolen," sagde Kim Østrup, IBM.

Det skal blandt andet ske ved, at de før omtalte rollemodeller kommer ud i folkeskolerne og gymnasierne for at fortælle deres historier.

Deltagerne var også positivt stemte for at lave en større indsats over for folkeskolernes studievejledere ved at fortælle om de mange muligheder, der er ved en karriere i it-branchen.

"It er mere end bare teknologi. Det handler også om, hvad den skal gøre godt for," sagde Bitta Nielsen fra IT Universitetet, der har haft stor succes med at kombinere teknisk viden med områder som for eksempel forretning og kommunikation.

"Netop kombinationsuddannelserne har vist sig at være rigtig gode til at tiltrække kvinder, netop fordi de ikke er baseret udelukkende på det teknologiske," supplerede marketingdirektør fra Oracle, Camilla Kampmann.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S