”Anders is ude at føre valgkamp.”

Folketingsvalg 2007: Politikernes profiler på sociale tjenester som Facebook er hule skaller uden nogen form for menneskelig tilstedeværelse. Derfor vælger danskerne dem fra, siger forsker.

Artikel top billede

"Jeg har været Facebook-ven med Anders Fogh Rasmussen siden valget blev udskrevet, men hans status har hele tiden været ”Anders is ude at føre valgkamp," siger Lisbeth Klastrup, fra ITU.

Blot én procent af danskerne benytter sig af sociale tjenester som Facebook til at søge information om kandidaterne til folketingsvalget eller til at deltage i politiske diskussioner.

Tallet stammer fra en undersøgelse blandt 1.309 danskere, som Computerworld har foretaget sammen med analysehuset Userneeds, og det kommer bag på en forsker i internetmedier.

"Det er nok rystende for mange, at bruger af sociale mødesteder som MySpace og Facebook er så begrænset," siger Niels Ole Finnemann, der er professor og leder af Center for Internetforskning.

"Jeg mener, de er stærke værktøjer i en politisk kampagne, men det kræver, at man bruger dem aktivt. Partiernes holdning er i øjeblikket, at de er nødt til at bruge nettet, men de ved ikke helt til hvad og hvorfor," siger Niels Ole Finnemann.

Fogh er et skoleeksempel

Lisbeth Klastrup, der er lektor på ITU, hvor hun er ekspert i politiske weblogs, strategisk kommunikation og dialog på nettet forklarer det med, at politikerne har spredt sig over for mange kanaler i denne valgkamp, og derfor er de ikke tilstedeværende på eksempelvis deres Facebook-profil.

"Det partierne gør er, at markere en tilstedeværelse, som ikke altid fungerer i praksis," fortæller Lisbeth Klastrup.

"Det er Anders Fogh blandt andre et eksempel på. Jeg har været Facebook-ven med Anders Fogh Rasmussen siden valget blev udskrevet, men hans status har hele tiden været 'Anders is ude at føre valgkamp'. Det afspejler meget godt den fraværende tilstedeværelse."

Lisbeth Klastrups synspunkt om manglende tilstedeværelse understreges af Anders Fogh Rasmussens kommentar på sin egen profil, hvor han skriver:

'Desværre er det svært at finde tid til at svare jer alle sammen. Faktisk er det lige nu svært overhovedet at finde tid til at svare. Det håber jeg I forstår'.

Kendsgerningen om at mange af profilerne er hule skaller uden nogen person bag, og den manglende troværdighed kan være den afgørende forklaring på, at de sociale tjenester ikke rykker mere ved den politiske dagsorden.

Brugerne strømmer nemlig til eksempelvis Facebook i hobetal, og de gider godt snakke politik, bare ikke med politikerne.

Siden valget blev udskrevet, er der kommet 60.000 nye danske profiler så det samlede antal danskere nu er oppe på 130.000.

Og politiske sager som 'Kan jeg finde 100.000 vælgere der vil af med Anders Fogh?' har i løbet af valgkampen samlet over 19.000 medlemmer.

Der er således interesse for det politiske budskab, bare ikke i form af partier.


Vi venter stadig på svar
Langt de fleste indlæg på kandidaternes såkaldte wall, som bruges til at skrive en direkte og offentlig besked til Facebook-profilens ejer, handler om lykønskninger og klap på skulderen i forbindelse med valgkampen, men der bliver også rejst politiske spørgsmål.

På Margrethe Vestagers (R) wall står eksempelvis et spørgsmål om de radikales holdning til servicelovens mangler, og Helle Thorning-Schmidt får en direkte henvendelse fra en soldat i Afghanistan, der handler om hendes holdning angående tilbagetrækning af tropper i landet.

Svarene på de stillede spørgsmål står dog hen i det uvisse, der er nemlig ikke blevet svaret.

For at afprøve, om det kan lade sig gøre at diskutere politik via de sociale tjenester, oprettede Computerworld en ny Facebook-profil.

Herefter søgte vi om venskab med Helle Thorning-Schmidt (S), Anders Fogh Rasmussen (V), Margrethe Vestagers (R) og Ida Auken (SF). Alle politikerne accepterede vores forespørgsel i løbet at et enkelt døgn.

Tirsdag 6. november lagde Computerworld så to spørgsmål om logningsbekendtgørelsen på hver af de fire politikeres wall.

I dag, tre døgn efter, har kun Ida Auken (SF) svaret personligt.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse