Tellio-kunders telefoner dræbt af mystisk fejl

En applikationsfejl har ramt Tellios IP-telefon, og en masse kunder har haft døde telefoner siden i fredags.

Artikel top billede

Selv om Tellio-kunderne hverken har kunnet ringe til venner eller alarmcentral, afdramatiserer selskabet internetfejlen med ordene: "De kan jo bare bruge deres mobiltelefon."

Siden fredag eftermiddag og indtil i dag har godt 500 Tellio-kunder været uden telefonforbindelse, efter selskabets IP-telefoni er gået død.

Årsagen til nedbruddet skyldtes ifølge Tellio 'en fejl på en applikation, som de færreste kunder benytter sig af', og som selskabets netværkscenter havde vurderet ikke ville have indflydelse på telefonien.

"Omkring 500 af vores kunder har været ramt af nedbruddet. Vi troede først, at fejlen kunne skyldes mange ting, og vi var blandt andet i kontakt med andre internetleverandører for at finde frem til, om det skulle være et generelt problem med det danske internet," siger Tellio-direktør Rune Strømmen til Computerworld.

Tellio har nu fundet og udbedret fejlen.

Ingen kundeservice i weekenden

Trods kendskabet til problemet og bemanding af driftspersonale har Tellio ikke oplyst sine frustrerede kunder om nedbruddet på sin hjemmeside før i formiddags, fordi selskabet ikke har kundeservice-medarbejdere på arbejde i weekenden.

"Det er jo beklageligt, at vi ikke har fortalt kunderne henover weekenden, at der har været problemer, men de har siden i morges kunnet holde øje med vores hjemmeside for at følge udviklingen," siger Rune Strømmen.

Mobilen understøtter IP-telefoni

Selv om Tellio-kunderne hverken har kunnet ringe til venner, familie eller sågar alarmcentralen, så afdramatiserer Rune Strømmen internetfejlen.

"Jeg tror alle, der har IP-telefoni, også har en mobil-telefon, og den kan de jo bare bruge i nødstilfælde," siger han.

Samtidigt sammenligner han internetleverancen til IP-telefoni med strømforsyningen til et hus.

"Flere og flere har trådløs telefon derhjemme, og der er jo i bund og grund ikke nogen forskel på almindelig telefoni og bredbåndstelefoni, hvis strømmen ryger" siger Rune Strømmen.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S