Ejendomsmæglerne udskyder modernisering

Mens ejendomsmæglernes fælles portal boligsiden.dk kæmper med at få styr på data, kører de enkelte ejendomsmæglerkæder frem for fuld kraft.

Egentlig var nedtællingen sat til udgangen af oktober, men nu sigter Dansk Ejendomsmæglerforening i stedet på, at man kan præsentere en nydesignet udgave af den fælles boligportal boligsiden.dk per 1. december.

Men ideen om at sætte uafhængige alternativer på nettet som Boliga.dk til vægs med et sandt overflødighedshorn af data og statistik er indtil videre udskudt til først i det nye år. Det fortæller økonom Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

”Vi satser lige nu på at gå i luften 1. december. Vi lægger ud med en fuldstændig nydesignet side, og så håber vi at kunne koble den helt nye statistikdel på en måned efter,” siger han.

Alle søgefunktioner på boligsiden.dk bliver moderniseret og ifølge Mads Lindegaard vil siden blive up-to-date med alle eksisterende søgeportaler i dag.

Man vil for eksempel kunne foretage en udvidet søgning, hvor man kan markere et søgeområde på rigtige kort, på adresser eller afstande til adresser.

Man har fortsat ikke de enkelte boligemner liggende direkte på boligsiden.dk, men der bliver linket til mæglernes hjemmesider.

Det betyder, at der vil ikke være det samme tilhørshold som på mæglerkædernes sider, hvor man kan oprette sin egen profil.

Information om fald i udbudsprisen

Men når der på et tidspunkt i det nye år kommer fuldt styr over datatilgangen fra de enkelte mæglerkæder, er det planen at tilbyde kraftigt forbedrede statistikker for de lokale boligmarkeder.

”Der kommer salgspriser, opdelt på kommuner og regioner, dynamisk statistik på et kort, hvor man kan se liggetiderne og udbudspriser for boligemner i et område man selv definerer samt kvadratmeter priser og ændringer i udbudsprisen på de enkelte ejendomme,” siger Mads Lindegaard.

Boligsiden.dk, der grundlæggende ikke er udviklet siden 1999, er kommet under pres af alternative udbydere.

En af dem, Boliga.dk, fanger data fra de enkelte mæglerkæder for blot at præsentere de samme grundoplysninger om de boliger der er til salg. Tilsat nogle statistiske oplysninger som gennemsnitspriser i området og annoncerede prisafslag på de udbudte boligemner.

Netop de små ekstra statistikker har været med til at at gøre boliga.dk lige så besøg om mæglernes egne sider.

Ejendomsmæglere vil selv kontrollere data

At søgetrafikken i stigende grad går til for eksempel Boliga.dk, er en torn i øjet på Dansk Ejendomsmæglerforening.

Dels frygter ejendomsmæglerne, at det skal lykkes nogen at lave en hjemmeside, der de facto bliver stedet, hvor danskerne søger bolig.

Det vil gøre dem i stand til at etablere et monopol på netsøgninger og reelt tvinge ejendomsmægleren til at købe annonceplads på siden.

Men grundlæggende mener medlemmerne af Dansk Ejendomsmæglerforening også, at de selv har ejendomsretten til data, og de har derfor forsøg at blokere for Boligas datafangst.

Der er dog er klar erkendelse af, at udviklingen på nettet ikke kan stoppes, og derfor forsøger ejendomsmæglerne selv at sidde i førersædet.

Men det er ingenlunde sikkert, at det bliver boligsiden.dk, der løber med opmærksomheden i sidste ende.

De enkelte kæder – og i sær de fire store, Home, Nybolig, EDC, Danbolig – der føder ind til boligsiden.dk, er nemlig i praksis mere interesseret i at trafikken lander på deres egen sider.

Blandt andet derfor er udviklingen af kædernes hjemmeside hele tiden flere skridt foran boligsiden.dk.

Seneste eksempel på den udvikling finder man hos kæden Home, der i samarbejde med konsulenthuset Geomatic, for nylig har introduceret en ny funktion, der hedder 'kend dit nabolag'.

Ideen er, at man kan få en typebeskrivelse – der er 32 forskellige typer nabolag – af dem, der bor i det kvarter man overvejer at købe en bolig.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S