Artikel top billede

Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

Alle scorer tykt på SOA i forsikringsbranchen

Tema: Kunderne er modnet. Arkitektur er i dag i lige så interessant for dem, som funktionalitet og afviklingsplatforme, siger direktør Birgitte Hass fra Forsikringens DataCenter.

Hvad enten man i det ene forsikringsselskab henter simple forsikringprodukter ned fra hylden i web-butikken og putter dem i indkøbsvognen som var det bananer, eller om man i et helt andet selskab udforsker unit-linked produkter, investeringsrådgivning og valg af værdipapirer og fonde, er det en ting, der binder det hele sammen: En service orienteret it-arkitektur – SOA.

”Vi oplever virkelig, at tendens lige nu går i retning af web-services. Forskellige forsikringsselskaber tilgår markedet på forskellige måder, men de skal bruge den samme funktionalitet bagved. Man kan sige, at det os, der er motoren under hjelmen, de bestemmer så selv karosseriet,” siger direktør Birgitte Hass fra FDC – Forsikringen DataCenter, der leverer it til 20 forsikrings- og pensionsselskaber i Norden.

Reelt SOA siden 2000

FDC har reelt arbejdet med det som, de opfatter som SOA – en strengt komponent opdelt applikation og lagdeling i sine applikationer – før det fik betegnelsen SOA.

”Vi har arbejdet på den måde siden 2000 og det er vokset i markedet. Vi har så haft det held, at nogen har sat den helt rigtige label på ved at kalde det SOA-arkitektur,” siger Birgitte Hass.

Ifølge Birgitte Hass har investeringerne i SOA virkelig taget fart de seneste år.

Efterspørgslen er så stor, at det lige nu groft sagt blot er et spørgsmål om FDCs evne til at levere, og årsagen er blandt andet, at forsikringsselskaberne lige nu står midt i en standardiseringsproces på it-siden.

Mange selskaber er således blevet klar over, at det er for dyrt at have en egen it-afdeling og vil gerne kunne anvende de sammen standardsystemer. Det giver en win-win situation for både FDC og kunderne.

”SOA-arkitekturen er ikke bare noget vi har glæde af internt i FDC, hvor vi har næsten 200 folk med hænderne i den samme kode, men vi har også et grænsesnit ud mod vores kunder, hvor vi virkelig mærker nytteværdien af at have en fælles arkitektur, en fælles arkitekturopfattelse og selvfølgelig også en forretningsarkitektur, der understøtter kunderne behov,” siger Birgitte Hass.

Mere fleksibilitet over for kunderne

Fordele ved SOA er blandet andet, at det er præcis den samme source i FDC de forskellige kunder trækker på.

Det betyder, at FDC blot behøver laver udviklingen en gang til alle deres kunder og så har FDC tre releases om året, som bliver gjort tilgængelig for alle kunder samtidig.

”Vi har en meget stort fleksibilitet i forhold til at efterkommer kundernes behov. Når vi har kassen med de simple funktioner kan vi bygge lag ovenpå for at få en mere kompleks funktionalitet. Men er en meget mere simpel udviklingsøvelse i forhold til gamle dage, hvor man satte sig ned og ændrede i grundkoden,” siger Birgitte Hass, der også oplever et skred i markedet.

Kunderne er simpelthen blevet SOA-modne, mener FDC-direktøren.

Før i tiden efterspurgte potentielt nye kunder funktionalitet.

De ville vide, hvad systemet kunne, hvorimod spørgsmål om arkitektur var noget FDC måtte bringe på banen af egen drift og det meste interessant for kunderne var, hvilken platform der kunne afvikles på.

”I dag er det vendt rundt. Nu kommer kunderne på første møde og spørger til arkitekturen, til vores SOA-modenhed og vores ITEL-implementering. Kunderne begynder, for mig at se, at stille nogle meget fornuftige spørgsmål for at sikre sig, at de vælger den rigtige parter fremover”, siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere