Europæisk iPhone-lancering volder problemer

Apples strategi med at gøre iPhonen eksklusiv er ved at falde til jorden. Europæiske konkurrence-myndigheder forlanger åbne telefoner, og i Danmark er mobilen sat til salg udenom Apple.

Artikel top billede

I går besluttede tyske domstole, at Apple ikke må nøjes med at sælge sin iPhone med binding til tyske T-mobile. De tyske forbrugere skal ligesom de franske have lov til at slippe for Apples hvide plastikhåndjern.

Dommene slår fast, at Apple har undervurderet, hvor svært det er at sælge mobiltelefoner på det europæiske marked, skriver Finansial Times.

Avisen hæfter sig ved, at Apple oprindeligt skulle have planlagt at sende mobilen ud samtidig i England, Tyskland og Frankrig. Men i Frankrig måtte Apple vente tre uger med at sælge telefonen på grund af retssager. Resultatet blev, at iPhone ikke måtte sælges udelukkende med Orange-abonnement.

Undervuderet kompleksiteten

I går besluttede tyske domstole så, at Apple heller ikke må sælge udelukkende med T-Mobile-abonnement i Tyskland.

"Dette er et eksempel på, hvor kompleks det er at sælge mobiltelefoner i stedet for forbrugsvarer til massemarkedet. Apple har nok undervurderet kompleksiteten i at sælge telefoner i Europa," siger Ben Wood, analytiker hos CCS Insight til Finansial Times.

Finansial Times gør opmærksom på, at Apple begge steder vil sælge telefoner uden binding til 999 euro. Altså hele 7.450 kroner. Det betyder, at Apple stadig kan forvente at få trafikafgiften på 20 procent fra langt de fleste solgte iPhones.

Salg udenom Apple i Danmark

I Danmark kan Apple heller ikke få det, som de vil. Her er godt nok ingen regler, om at telefoner ikke må bindes til bestemte udbydere, men til gengæld skal telefonen kunne låses op allerede efter seks måneder. Apple vil normalt først åbne iPhones efter 24 måneder.

Samtidig kan man vælge at købe de dyre iPhones fra Tyskland eller Frankrig.

Eller man kan gå til mobilforhandleren Telekæden, der sælger en oplåst iPhone. Man må dog vente til Apples officielle lancering, hvis iPhonen skal have dansk software.

Telekæden vil ikke oplyse salgstal, men fortæller, at det er langt fra de tal, man normalt ser hos mobiltelefoner.

Forretningen har ikke fået nogle reaktioner fra Apple. Klaus Engelbreth, kundeservice- og reklamationsansvarlig hos Telekæden, tror, at Apple for det første er tilfredse med, at der bliver solgt telefoner i Danmark.

For det andet drukner sagen netop i de noget vigtigere retssager i Tyskland og Frankrig.

"Jeg tror ikke, Apple har været helt klar over, hvordan europæerne driver forretning. Sådan noget med eksklusivaftaler er vi ikke glade for," siger Klaus Engelbreth.

Kan føre til ny strategi

Analytikerne hos Finansial Times vurderer dog, at Apples problemer i Europa kun er et kortsigtet problem. På længere sigt ville det alligevel være nødvendigt at åbne iPhonen for andre udbydere, når telefonen skal gå fra at være eksklusiv til at være en sællert.

"Det kan ikke fortsætte eksklusivitetsstragien for evigt, hvis det vil sælge større mængder. Det her kan få Apple til at forlade strategien før, end det havde planlagt," siger Carolina Milanesi, analytiker hos Gartner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse