Danske netbutikker håber på milliarder i julehandel

De danske netbutikker håber på milliarder i omsætning på nettet. Netbutikkerne får ikke nye kunder længere. Til gengæld køber de gamle mere, mener Lars Schmidt Larsen fra E-handelsfonden.

Artikel top billede

Se Kelkoos Top 10 over populære online-indkøb

De nyeste beregninger fra E-handelsfonden tyder på, at onlinebutikkerne kan glæde sig til jul.

I hvert fald vil e-handelen runde en rekordomsætning på 5,3 milliarder kroner i årets fjerde kvartal, hvis estimaterne holder stik.

Lars Schmidt Larsen, direktør i E-handelsfonden forklarer, at tendensen i år har været lavere vækst i e-omsætningen end tidligere.

Han har dog store forhåbninger til at julehandlen kan være med til at trække endnu flere kunder over til onlinebutikkerne.

"E-handlen løser en tidsmæssig faktor for mange af os. Vi går ind og løser et tidsproblem, og man kan spare penge, få pakket sine gaver ind, og du kan spare dig selv for køerne i butikkerne," siger Lars Schmidt Larsen.

Lavere vækst

E-handelsfonden, der blandt andet står bag e-mærket, er en non-profit organisation, som skal øge befolkningens tryghed, når de handler på nettet.

Utryghed er stadig den største barriere for den del af befolkningen, som ikke benytter onlinebutikker.

Og selv med en omsætningsvækst på mere end en milliard i dette kvartal, så er Lars Schmidt Larsen overbevist om, at der stadig er et stort potentiale.

"Det er en udfordring, at markedet ikke formår at tiltrække nye handlende. Vores tal indikerer, at der ikke er kommet flere nye handlende til. Dem der handler, handler lidt oftere," fortæller han.

Den udvikling håber han, at blandt andet julehandelen kan være med til vende. For når først kunderne har handlet online uden problemer, så vender de tilbage.

Butikkerne skal klargøre regler

I den forbindelse løfter han en pegefinger overfor netbutikkerne.

"Det er vigtigt, at butikkerne gør det helt klart for kunden, hvordan reglerne er for at få byttet en vare," siger han og tilføjer, at netbutikkerne også skal kommunikere meget klart om, hvordan og hvornår varerne bliver leveret.

Stort gavemarked

En af grundene til den store omsætning i julekvartalet er, at mange af de ting, folk ønsker sig, er lettilgængelige i onlinebutikker.

"I modsætning til resten af året er julehandelen meget fokuseret på ting, som mange køber online. Det er gaveting, som er hovedkategorierne i onlinebutikkerne," siger Lars Schmidt Larsen.

Ifølge tal fra online-shopping portalen Kelkoo.dk er spillekonsoller den mest solgte varer over nettet. Men også parfume, bøger cd'er og andre produkter, som er velegnede netop til gaver, er på kelkoo.dks Top 10 over populære online-indkøb

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S