Telia sletter 300.000 kunders mail

Telia har slettet 300.000 kunders e-mail på grund af et servernedbrud. Alle ramte kunder kompenseres, oplyser firmaet.

Artikel top billede

Sveriges største internetudbyder, Telia, har på grund af en endnu ukendt fejl slettet indholdet af 300.000 svenske mailkunders indbakker.

Det er sket, efter at en af Telia seks hovedservere torsdag brød sammen efter alvorlige problemer i løbet af sidste uge.

Lørdag var systemet igen i funktion, og da alle troede, at fejlen var rettet, stod det klart, at 14 dages indhold af kundernes e-mailkonti var forsvundet.

Det skriver Computerworlds svenske søsterblad.

Alt indhold væk

De 300.000 kunder har mistet alt indhold fra deres indbakker, som er modtaget mellem 15. december klokken 15 og 3. januar klokken 15.

Det skyldes, at back-uppen i forbindelse med servernedbruddet er blevet umulig at læse og nu ikke kan genskabes. Derfor er det ikke muligt at genskabe de tabte mails, hedder det.

”Ved en kontrol viste det sig, at den havarerede server også havde forårsaget skader på back-up filerne. Det betyder, at det ikke er muligt at genskabe mails fra 15. december og fremad,” skriver Telia på firmaets hjemmeside.

Webmail-brugere hårdest ramt

Det er kunder som udelukkende benytter Telias webmail, som er hårdest ramt af problemet.

Kunder, som henter post til deres egen computer, eksempelvis med Outlook Express har mulighed for at tilgå posten på deres egen maskine.

Fejlen har desuden betydet, at samtlige svenske mailkunder hos Telia i to døgn ikke har kunnet bruge deres mailkonti.

Telia har nu sendt et brev ud til de ramte kunder, hvor firmaet tilbyder en kompensation i form af et gavekort på 200 svenske kroner, som kan bruges i Telias butikker.

Firmaet har samtidig iværksat en undersøgelse af, hvad der er gået galt, skriver avisen.

Telias Informationschef, Ola Kallemur, fortæller til Computersweden, at firmaet endnu ikke ved, hvad der præcist skete.

”Vi er i gang med at undersøge haveriet og kan ikke udtale os om årsagen før vi har de tekniske svar,” siger Ola Kallemur til avisen.

Computersweden: Har i haft lignende problemer tidligere?

”Ja, mailserveren er stået af et par gange inden jul. Men 3. januar klokken 15 lagde den sig helt ned. Da vi ville genstarte serveren, sendte den korrupte sider til serveren og alle, som bruger webmail har fået slettet samtlige mails fra 15. december til 3. januar,” siger Ola Kallemur.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S