Artikel top billede

Nyt ungdomssite tager kampen op med Arto

I sidste uge åbnede den svenske mediekoncern Modern Times Group et nyt online netværk i Danmark: Playahead, der satser på de unge.

Hidsige rytmer. Unge kroppe der kaster sig over hinanden. Eller danser vildt med nøgne overkroppe. Alt sammen optaget med et håndholdt kamera, som var reklamen optaget af Lars Von Trier.

Den hektiske reklame skal markedsføre et nyt socialt online netværk for de helt unge, Playahead. Bag initiativet står en af Nordens største mediekoncerner, MTG, der nu satser på at udbrede det svenske website for unge, Playahead, i Danmark og Norge. Målgruppen for det nye mødested er de unge i gymnasiealderen.

Tusinde nye brugere

Efter Computerworlds oplysninger har Playahead, der åbnede i torsdags fået mere end tre tusinde nye brugere. Med andre ord er der langt til at slå det største danske netværk for de unge, Arto, der i skrivende stund, klokken otte minutter over tre om eftermiddagen, havde 18.374 brugere online.

I det hele taget er det svært at slå igennem på et allerede etableret marked, hvad en af Artos konkurrenter, svenske Lunarstom, har måtte sande. Efter længe at have forsøgt at få fodfæste på det danske marked lukkede lunarstorm.dk 13. juli sidste år.

Ekstremt svært

Fra Århus Universitet, Institut for medievidenskab, peger lektor Jakob Linaa Jensen på, at det vil være ekstremt svært for konkurrenter til Arto.

"Playahead skal kunne tilbyde brugerne noget i værdikæden, som de ikke får andre steder. Samtidig er det svært at tage brugere fra Arto, der gør det fremragende på det segment af brugere," siger han.

Endelige peger Jakob Linaa Jensen på, at udbuddet af online fællesskaber er meget stort, og derfor kræver det noget helt særligt at slå igennem.

Kristisk masse

Langt fleste brugere går efter online netværk, hvor deres venner er brugere. Så netop derfor er det svært at få en kritisk masse af brugere.

"Men får man først den kritiske masse, så kan det gå meget stærkt," siger Jakob Linaa Jensen.

Country manager Martin Ersted, Playahead Danmark, ønsker ikke at kommentere antal brugere endnu.

Fra Freeway Media, der står bag Arto, lyder der langt fra bekymrede toner fra salgschef Brian Madsen.

"Arto har 700.000 registrede brugere og står for op mod 15 procent af den tid, danskerne bruger på nettet. Vi ser nye konkurrenter hele tiden, men mange gange glemmer den slags forretninger at se på, hvad brugerne vil have," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere