Googles filantropiske arm, Google.org, vil udvide sit fokus fra et strengt energi-mæssigt fokus til også at dække sundheds-problemer, fattigdom og klima-forandringer.
I praksis har Google sat navn på partnere i en række forskellige områder. Hver af partnerne vil modtage 125 millioner kroner fra Google.org til investeringer, ligesom de kan trække på de ansatte i Googles kompetencer, hjælp og arbejdskraft.
Sygdoms-bekæmpelse
De fem projekter tæller blandt andet et, der vil anvende informations-teknologi til at forudsige og forhindre kriser indenfor miljø og sundhed i udsatte områder – dog med særligt fokus på Sydøst-asien og Afrika.
Ifølge Reuters er der dog flere, der kritiserer Google.org-projektet for at være mere et PR-stunt end reel filantropi.
Sandt er det da også, at Googles markedsværdi har rundet gigantiske 1.000 milliarder kroner, og i det billede kan det afsatte beløb virke meget lille.
Reuters skriver, at Google-stifterne Larry Page og Sergey Brin lovede at bruge en procent af Googles kapital – eller tre millioner aktier – på velgørenhed, da selskabet blev børsnoteret i 2004.
I 2006 konverterede Google imidlertid blot 300.000 aktier til grundlæggelsen af Google.org.
Sigter efter indflydelse
Det mener Google ikke selv er noget problem, og Sheryl Sandberg, chef for Googles globale salg, siger til Reuters, at målet er, at Google.org får lige så meget indflydelse, som Google selv har haft på verden.
De projekter, der nu får penge af Google.org, tæller ”Innovative Support to Emegencies, Diseases and Disaster” (InSTEDD), der vil forsøge at anspore og hjælpe de udsatte områder til at anvende internettet og anden kommunikations-teknologi til eksempelvis at advare andre områder om udbrud af sygdoms-epidemier eller andet.
Hertil kommer Global Health and Security Initiative, der vil fremme sygdoms-overvågning i Mekong-bassinet i Vietnam, Myanmar og Kina, RechargeIT – der beskæftiger sig med bæredygtige biler – samt eSolar, der udvikler en soldrevet generator.