Dampen går ud af business intelligence-lokomotivet

Tema: Dagene med enorm fremgang på business intelligence-markedet er ved at være talte. Markedet er ved at være mættet, og køberne afventer reaktioner efter store selskabs-opkøb.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Mens business intelligence (BI) stadig er et afgørende værktøj for virksomheder, er dagene med tocifret markedsvækst inden for business intelligence talte, mener analysehuset Gartner.

Der er nemlig sket en massiv konsolidering i branchen i løbet af det sidste år, hvor de førende selskaber på BI-markedet - Business Objects, Hyperion og Cognos - er blevet snuppet af store softwarefirmaer.

Hertil kommer, at den stigende modenhed af teknologien og forskellige prisfald har en effekt.

Faldende vækstrater

Gartner forventer, at de verdensomspændende vækstrater for 2007 vil være en smule lavere end forrige års vækst på 12,5 procent.

Samtidig er forventningen, at de verdensomspændende vækstrater vil falde til etcifrede niveauer i 2011.

Analytikere antyder, at brugere, hvis teknologi for nyligt er blevet opkøbt, vil udsætte strategiske investeringer i business intelligence, indtil en produkt-roadmap foreligger fra den ny ejer.

Kerneprodukter som Hyperion Essbase, der nu ejes af Oracle; Cognos 8, som IBM har aftalt at købe samt SAP's Business Objects XI bliver ved med at være i høj grad strategiske og understøttet af forskning og udviklingsmidler.

Kan miste intern support

Gartner peger samtidig på, at overlapning mellem produkter muligvis vil forårsage, at nogle sekundære produkter mister intern support.

"Konsolideringsaktiviteter hos SAP, Oracle, IBM og Microsoft skulle hjælpe til at accelerere den værdi, der er at trække ud af BI," siger Gartner-analytiker Dan Sommer i en meddelelse.

"Store producenter vil betyde øget brug, men nye BI-producenter vil dukke op og introducere ny innovativ teknologi og innovatie produkter for at differentiere sig og for at udfylde hullerne mellem 'kæmpeproducenternes' produktlinjer," mener han.

Men denne øgede innovation vil også betyde, at produktegenskaber som forespørgsels-, indberetnings- og analytiske processer ikke længere leverer nok af en konkurrencemæssig fordel for brugere, tilføjer Sommer.

Anbefaling: Udvid brugen
De fleste producenter inkluderer nu grundlæggende BI-egenskaber i deres produktsortiment, tilføjer han yderligere.

Gartner anbefaler virksomheder til bredt at udvide brugen af BI-værktøjer ved at gøre dem brugervenlige, samarbejdende og procesdrevne.

De tilbageværende uafhængige BI-producenter har opnået en fordel over deres opkøbte konkurrenter ved at få andre firmaer til at videresælge deres værktøjer, bemærker Gartner.

Succesfulde såkaldte "pure-play" BI-virksomheder, som udelukkende fokuserer på BI, vil fortsætte med at gå efter nye BI-områder som dashboards, prædiktiv modellering, erhvervssøgning og interaktive visualiseringsteknikker, siger Gartner.

Opkøbene og de planlagte køb af Hyperion, Business Objects og Cognos betyder, at to tredjedele af BI-markedet er blevet overtaget af de store softwarevirksomheder, skriver Gartner.

Derfor må de tilbageværende uafhængige BI-producenter som SAS Institute, MicroStrategy og Information Builders virkelig oppe deres markedsføring for at bevare synligheden, lyder det.

Nordamerika, Vesteuropa og Japan er de væsentligste regioner i forhold til BI-udgifter og vil stadig tælle for fem sjettedele af softwareomsætningen i 2011, bemærker Gartner.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil