Microsoft tjener 4.138 kroner i sekundet

Microsoft er en glitrende guldgrube. Selskabet har haft en indtjening på 14,9 milllioner kroner hver time døgnet rundt i de seneste tre måneder.

Artikel top billede

Bill Gates griner stadig - hele vejen ned til banken.

Microsoft landede en drifts-indtjening på gigantiske 32,94 milliarder kroner i selskabets seneste regnskabskvartal.

Det svarer til en drifts-indtjening på 14,9 millioner kroner hver time døgnet rundt i kvartallet og afspejler da også en markant stigning samtlige selskabets nøgletal, som langt overgår finansmarkedernes forventninger.

I tørre tal landede Microsoft en omsætning på 83,2 milliarder kroner i kvartallet, hvilket svarer til en fremgang på 30 procent i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere.

Driftsindtjeningen landede på 32,94 milliarder kroner, hvilket svarer til en massiv fremgang på hele 92 procent i forhold til samme periode i fjor.

Ifølge selskabet skyldes fremgangen ikke mindst meget stort salg af kerneprodukter som Windows Vista og Office 2007.

Også Exchange og SharePoint har solgt mere end forventet, hedder det - en ting, der afspejler en udvikling, som også har kunnet mærkes herhjemme.

22 milliarder

Ifølge selskabet har Microsoft solgt Windows Vista for godt 22 milliarder kroner på de tre måneder.

Selskabet bedyrer, at dets salg af klient-software er steget 20 procent, siden Windows Vista blev sendt i handlen. I alt er der blevet solgt mere end 100 millioner Vista-licenser.

Trods de stærkt blinkende advarsels-lamper på det globale finansmarked - som har fået aktiekurserne til at styrtdykke - ser Microsoft på fremtiden med fortrøstning, selv om selskabet dog tror, at omsætningen vil falde en kende til omkring 74 milliarder kroner i de kommende tre måneder.

For hele regnskabsåret - der for Microsofts vedkommende afsluttes med udgangen af juni - venter Microsoft en samlet omsætning på omkring 307 milliarder kroner samt en driftsindtjening op omkring 123 milliarder kroner.

Mere end halvdelen hente ude

Ifølge finans-direktør Chris Lidell er 60 procent af Microsofts salg hentet på markeder uden for det amerikanske hjemme-marked.

Han påpeger, at de spirende vækstmarkeder i stigende omfang er vigtige for Microsoft, der da også i de senere år har investeret massivt i salgsfremmende tiltag i lande som Indien, Brasilien og Kina.

Microsofts online-forretning fik en vækst på 38 procent i kvartallet i forhold til det tilsvarende kvartal et år tidligere med en samlet omsætning på 4,3 milliarder kroner. En del af dette tal skyldes dog opkøbet af aQuantive.

Det har fået analytikere til at stille spørgsmålstegn ved, om Microsoft har fart nok på væksten på onlineområdet til at slå Google af banen, som det har været planen og målet i flere år.

Finansdirektør Chris Lidell anerkender da også, at selskabet fortsat ikke har nået den ønskede kritiske masse på området, men han forventer, at området for alvor vil begynde at kaste af sig i løbet af de kommende år.


Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S