Forsvarets it-direktør: BI tjener sig hurtigt hjem

Tema: I Forsvaret afløste et SAP business intelligence-system hele 72 forskellige systemer. Det alene betyder, at investeringen hurtigt vil tjene sig hjem, lyder det fra Forsvarskommandoens it-direktør.

Artikel top billede

Kommandør Jesper Britze har erstattet forsvarets i alt 72 it-systemer med ét fælles BI-system.

Før havde hæren, flyvevåbnet og flåden hver sine it-systemer. I dag er samtlige 72 systemer erstattet af et fælles business intelligence system, og ifølge kommandør Jesper Britze, it-direktør i Forsvarskommandoen, har den investering fint kunnet betale sig.

"Bare driften af de 72 gamle systemer ville i 2003 betyde, at det nye system ville være betalt hjem efter seks år," siger Jesper Britze. Mange af de gamle systemer var egenudviklede systemer, der nu er blevet erstattet af et standardsystem fra SAP.

Ikke så ringe

Ikke alene skal forsvarets it-systemer overskue lagerbeholdninger, lønningssystemer og andre funktioner som i mange andre store organisationer, men systemet skal også kunne opsamle data til beregning af udsendelse af soldater til brændpunkter som Irak og Afghanistan.

Han peger på, at projektet med at få implementeret it-systemet DeMars blev afsluttet i 2003.

"Nok var der polemik om det, men der var ikke så meget om det. Projektet var berammet til fem år, og det tog fem år og tre måneder. Vi gik tre procent over budgettet, der var på godt en milliard. Alt i alt ikke så ringe," siger Jesper Britze.

Hvad koster det?

Han peger på, at det tværgående ERP-system var en grundlæggende forudsætning for, at forsvaret kunne reformere strukturen i forsvaret.

I stedet for at hvert af de tre værn blev drevet som selvstændige enheder, blev de lagt sammen administrativt for på den måde at spare omkostninger.

"Når Folketinget beslutter at sende en bataljon afsted til Afghanistan, så har vi mulighed for at beregne de økonomiske konsekvenser af det.

Selvfølgelig har vi ikke en knap, der hedder bataljon til Afghanistan, men det tværgående system betyder, at vi foretage beregninger som vi ellers aldrig ville have haft muligheder for," siger Jesper Britze.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse