Brug web 2.0 eller tab kampen

Reportage: Rådet til danske virksomheder er klar til IDC´s årlige Directions-konference: Web 2.0 kan barbere dine omkostninger og trimme virksomheden til fremtiden.

Artikel top billede

Interessen for web 2.0 vil stige i fremtiden, og teknologien vil være mere udbredt - også for virksomheder.

Og hvis man tror, at web 2.0 blot er en teknologi, tager man grueligt fejl.

Det er en kultur i sig selv.

Sådan falder ordene på IDC´s årlige Directions-konference, hvor lokale og internationale markedsanalytikere diskuterer aktuelle emner og forsøger at sætte dagsordenen for 2008 og frem på Scandic hotel i hjertet af København.

Mange fordele

Ifølge Per Andersen, administrerende direktør hos IDC, er fordelene ved web 2.0 mange og dækker blandt andet effektificering af samarbejdsprocessen, innovation og outsourcing. Desuden er teknologien med til at nedsætte omkostningerne.

Blandt emnerne er globale tendenser, hvordan IDC overordnet set ser markederne bevæge sig hen, finansielle branchers kommende investeringsfokus i it, talent management, som det praktiseres i USA og blandt verdens ledende virksomheder.

USA længst fremme

Sammenlignet med andre lander, er USA længere fremme end Danmark – dog er vi længere fremme i skoene end vores svenske naboer.

IDC´s seneste undersøge om, hvordan danske virksomheder anvender web 2.0, viser, at virksomheder især bruger blogs, communities og sociale netværk.

Brugen af Wiki´er er ikke særlig stor og vil heller ikke ændre sig de næste par år.

Styrker mobiliteten

Både sidste år og i år nævner virksomheder mobilitet som det mest markante investeringsområde.

Og her mener Per Andersen, at web 2.0-teknologien kan styrke mobiliteten og relaterer sig til en række investeringsmuligheder. Teknologien kan anvendes i sociale netværk, innovation, portale mashups, grøn it, it som service og søgning.

IDC´s undersøgelse viser også, at en tredjedel af de adspurgte mener, at manglen på arbejdskraft er blevet værre siden sidste år. Det gør nødvendigheden af web 2.0 endnu mere kritisk, ifølge Per Andersen.

Web 2.0 har stor betydning i privatlivet, og brugen af teknologien vil gøre det sværere at adskille privat- og arbejdssfæren.

”Der sker en sammensmeltning af disse værkstøjer, derfor er det endnu vigtigere at inddrage web 2.0 i virksomheden,” siger Per Andersen.

Annonceindlæg fra FPT Software

Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car