Facebook bøjer sig for pres i sag om person-data

Omsider gør Facebook det nemmere for brugerne at slette deres konto og alt andet materiale om dem selv.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Efter en storm af offentliggjorte brugerklager har Facebook endelig gjort det lettere for brugerne at slette deres konti og alt tilhørende materiale permanent.

Facebook har nemlig lagt instruktioner til sletningsprocessen op på sitets hjælpe-sektion.

I dag er det sådan, at brugerens profil og al information offentliggjort af brugeren bliver gjort utilgængelig for andre, når man sletter sin konto.

Gemmer informationerne

Facebook har dog vedkendt, at selskabets server gemmer informationen vedrørende inaktiverede konti i tilfælde af, at brugeren ønsker at genoprette den tidligere slettede konto.

Dette gælder også for foto og anden data, som brugeren har lagt på sin profil.

Facebook udgav instruktionerne til, hvordan brugerne sletter deres konti permanent, efter at have været under pres fra en facebookgruppe med mere end 8.000 medlemmer, der har agiteret for en lettere metode til at slette sin profil permanent.

Emnet er også blevet behandlet i flere artikler i The New York Times under ugens løb.

Selv om mange af gruppens medlemmer hilser facebooks tiltag velkommen, er gruppens administrator stadigvæk skeptisk:

Ned i bunden

"Hvorfor har Facebook valgt at "gemme" formularen i bunden af hjælpesektionen. Kan det passe at jeg først skal jage rundt efter, hvordan jeg skal forlade netværket, hvorefter jeg skal til at forklare, hvorfor jeg gerne vil væk?" spørger administratoren.

Josh Catone, en blogger på Read Write Web, bemærker, at sletning af konti ikke ligefrem er den mest efterspurgte hjælpefunktion på sociale netværk som Facebook.

"Facebook og andre sociale sites er godt på vej til at blive din online 'permanente logbog'. Folk føler sig ofte trygge ved at afsløre sensitiv information her - måske fordi de kommunikerer med venner og bekendte. At være i stand til at fjerne den information igen er en funktion, som mange mennesker ønsker, selv om de måske aldrig får brug for den," siger Josh Catone.

En anden blogger på AllFacebook, Anthony LaFauce, skriver, at Facebook burde have haft klare instruktioner der forklarer, hvordan man sletter sin profil permanent, men at sitet har været hurtigt ude med en løsning.

Facebook forsøger at kontrollere skaderne ved at stoppe klagerne inden de bliver for mange.

Facebook bør ikke forvente, at brugerne "står på hovedet" for at få deres profil slettet, men brugerne bør heller ikke forvente at blive serviceret med en løsning på hvert enkelt problem, skriver LaFauce.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S