Artikel top billede

Staten kritiserer it-leverandører sønder og sammen

I en rapport om det offentliges fælles indkøb af ESDH-systemer kaldes Traens support 'dårlig og urimelig langsom'. Alle de tre godkendte leverandører får tæsk af kunderne.

I to evalueringsrapporter fra Økonomistyrelsen om FESD (Fællesoffentlig elektronisk sags- og dokumenthåndtering) fremgår det, at ikke kun CSC/Scanjour og Software Innovation har haft problemer med at tilfredsstille deres offentlige ESDH-kunder.

Også den tredje godkendte leverandør Traen/Accenture møder kritik fra kommuner.

"Enkelte af de FESD-kommuner, der er blevet interviewet, har sagt, at der er stor utilfredshed med Accenture, mens Traens support har været dårligt og urimeligt langsom. Når Accenture har løst sin opgave, har det været svært at få sine opgaver prioriteret af Traen," lyder det i den ene af de to rapporter, som Computerworld har fået aktindsigt i.

På rette vej

Hos Traen er administrerende direktør Camilla Gullits naturligvis ikke glad for FESD-kundernes vurdering af supporten.

Hun understreger imidlertid, at der er blevet taget hånd om problemerne.

"Vi har lige fået lavet en undersøgelse af kundernes tilfredshed med supporten, og den viser stor fremgang," siger hun.

Hun forklarer samtidig, at man har arbejdet målrettet og lagt mange kræfter i at få optimeret support-delen.

Hos Accenture ønsker man imidlertid slet ikke at tale med Computerworld om de problemer, kunderne oplever hos selskabet.

"Vi har ingen kommentarer til historien," lyder det fra marketing- og kommunikationschef Mads Houe fra Accenture.

Skuffelse over FESD-test

Blandt kunderne, specifikt FESD-kommunerne, er der utilfredshed med, at de tre leverandørers systemer tilsyneladende ikke har været testet godt nok.
Fortsættes...

Leverandørerne i spændetrøje

"Fra FESD-kommunerne var der en forventning om, at de tre FESD-godkendte systemer var gennemtestet, inden leverandøren fik mulighed for at implementere systemet/funktionen hos kommunerne.

FESD-kommunerne har oplevet, at denne test ikke levede op til de kvalitetskrav, der normalt stilles til test," lyder det i rapporten.

Også i staten har utilfredsheden med leverandørerne været stor.

"Størstedelen af ministerierne har oplevet store leveranceproblemer, herunder fejlrettelser," lyder det.

Derfor lyder anbefalingen til FESD 2, der afløser FESD 1 i 2009, at der arbejdes videre med procedurer i forhold til support og fejlrettelser, som stiller kunderne bedre end i dag.

Forventningsafstemning

Økonomistyrelsen konkluderer ovenpå interviews med afdelingschefer i 20 ministerier, at der har manglet en forventningsafstemning af, hvad leverandørerne skal kunne levere.

Kunderne har efterspurgt tilpasninger og store udviklingsprojekter ovenpå en FESD-standardløsning.

Leverandørerne har budt ind med et standardsystem ud fra FESD-kontrakten og har haft svært ved at håndtere både den tekniske de og mængden af tilpasninger, forklarer man.

"Det har givet flaskehalsproblemer, at der kun har været tre leverandører på FESD-kontrakten (reelt to i staten). Det har kostet mange ekstra interne ressourcer. Derfor efterspørger størstedelen af ministerierne flere leverandører og mere konkurrence inden for FESD-kontrakten," skriver styrelsen i rapporten.

Selv om erfaringsopsamlingen viser en stor tilfredshed i ministerierne med initiativet omkring FESD, bliver der lagt op til at smide leverandørerne i en spændetrøje.
Fortsættes...

Der kræves større bod

"Ministerierne efterspørger en større styring af leverandørerne og en enhed, der råder over sanktionsmuligheder, hvis ikke leverandøren lever op til sine forpligtigelser," skriver styrelsen.

Exit-mulighed og bod

Et af de største problemer har været, at kontrakten ikke er styret på leverancer men på timebasis, mener ministerierne.

Det anbefales derfor af ministerierne, at betalinger skal følge en leveranceplan, og at betalinger ikke falder, før leverancen er godkendt.

"Der skal være en exit-mulighed efter hver leverance. Prissætning skal være realistisk, ellers bliver leverancen tilsvarende dårlig. Man ønsker ansvarlige estimater og fast timepris," står der i rapporten.

Og de nuværende bodsbestemmelser 'fungerer ikke'.

"Bod beregnes af grundproduktet og inkluderer ikke de efterfølgende udviklingstimer i projektet. Bodssummen bliver ubetydelig for leverandøren," skriver Økonomistyrelsen.

Det skal der laves om på i forhold til FESD 2, anbefaler ministerierne.

Få gevinster

Lidt overraskende viser undersøgelsen hos 54 kommuner, at kun 28 procent inden for de sidste fire år har høstet effektiviserings-gevinster og/eller økonomiske gevinster ved at indføre ESDH – for eksempel ved at nedlægge den centrale journalfunktion.

På samme måde mangler mange kommuner fortsat at få udbredt ESDH-systemet til samtlige skoler, dagsinstitutioner, SFO'er, plejehjem og sociale institutioner.

Det fremgår af denne tabel i Økonomistyrelsens rapport.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere