Microsoft vil have verfet Google væk fra et af selskabets kerneområde – nemlig de små og mellemstore virksomheder, og derfor lancerer Microsoft en ny tjeneste, der er udset til at blive et af hovedvåbnene i kampen.
Den nye tjeneste bliver netbaseret, og dermed følger Microsoft den bevægelse, der for tiden for alvor er i gang mod netbaserede forretningssystemer - software as a service.
Med den nye tjeneste vil også de små og mellemstore virksomheder få mulighed for at købe en lang række forretnings-systemer, så de via nettet kan håndtere for eksempel virksomhedens e-mail, intern dokument-håndtering og mange ting.
Dermed slipper de for at købe den pågældende software til brug på deres egne maskiner. I stedet kan de altså leje tjenesten på Microsofts servere.
Ifølge Financial Times vil tjenesten blive abonnements-baseret, så virksomhederne skal betale et fast årligt beløb per medarbejder for tjenesten.
Modsvar til Google
Microsoft-lanceringen er et modsvar til Google, der for omkring et år siden søsatte en vifte af online-applikationer for erhvervs-livet til en fast pris på 50 dollar per medarbejder per år.
Google har tidligere modellen ikke mindst har haft til hensigt at presse prisen på Microsofts software-baserede applikationer ned – og at det ville være et hensigtsmæssigt resultat selv hvis virksomhederne ikke ville tage tjenesten til sig.
Den nye Microsoft-tjeneste indeholder to af Microsofts mest fremtrædende server-produkter, nemlig Exchange og SharePoint, som blev tilgængelige for store selskaber under Microsofts netbaserede software + services-program sidste år.
Chris Capossela – chef for Microsofts Office-forretning – er fortrøstningsfuld, når det handler om at udfordre Google på området.
”Googles software er utrolig simpel. Det er ikke godt nok til selv et firma med blot 50 ansatte,” siger han til Financial Times.
Han vil ikke oplyse til Financial Times, hvad den nye tjeneste kommer til at koste.