Danske politikere: Nej til net-annoncering på dr.dk

Ideen om en public service-kanal og finansiering med reklamer behager ikke politikere.

Artikel top billede

En række danske politikere går stik imod en befolkningstendens, der ville tillade DR's hjemmeside, www.dr.dk, at blive sølje for bannerreklamer.

Ifølge Børsen mener 58 procent, at reklamer burde tillades på www.dr.dk.

Hertil mener eksperter, at det vil indbringe DR et tre-cifret millionbeløb. Undersøgelsen som Greens Analyseinstitut har foretaget for Børsen viser også, at næsten 33 procent af danskerne mener, at DR skal have lov til at bringe reklamer i radio og tv, mens 39 procent er principielt imod reklamer hos DR.

Selvom de Radikale Vesntre og Dansk Folkeparti er stik uenige på mange punkter, er begge partier dog enige om at være imod ideen.

Konkurrenceforvridende

De radikales medieordfører, Simon Emil Ammitzbøll, er imod reklamefinansiering, fordi partiet mener, at en af hovedpointerne med Danmarks Radio er, at det ikke er kommercielt.

”Det giver ikke nogen mening, hvis man giver DR lov til at sende reklamer," siger han.

Han mener, at noget af begejstringen af reklamer på nettet i virkeligheden skyldes en gammeldags opfattelse af nettet.

"Man tror, at nettet er et lille separat medie. I virkelighed bliver medierne mere og mere integrerede,” siger Simon Emil Ammitzbøll.

Reklamefrit alternativ

Han mener også, at DR skal være et reklamefrit alternativ til børn, der har nok af kommercielle medier at se på.

”Børnekunder” bruger online-tjenester mere og mere,” fortæller Simon Emil Ammitzbøll.

Desuden er det konkurrenceforvridende i forhold til private virksomheder, mener han.

”Det er urimeligt, at danskerne først skal betale 3,5 milliarder til DR og derefter ekstra kroner for diverse tinge, ” siger han.

Hos Dansk Folkeparti er begejstringen heller ikke stor.

”Når vi ikke har fået en interesse tilkendegivelse fra Danmarks Radio om, at det er en vej, de ønsker, mener jeg ikke, at det er en vej, som vi skal gå efter,” siger mediepolitisk ordfører Karin Nødgaard, der ikke er tilhænger af ideen.

DR skal forblive unik

Hun mener, at der er noget unikt ved DR, som skal fastholdes.

”DR er ikke en kommerciel kanal, derfor kan man ikke over night sige, at DR skal have mulighed for det. Kanalen har nogle ting, som de skal leve op til, det er en speciel institution i forhold til mange andre tv-kanaler,” fortæller Karin Nødgaard.

Venstre er et af de partier, der ikke ønsker et dansk tv-marked, der kun består af DR.

”Det er ikke noget, vi ønsker at lægge stemmer til. De får over tre milliarder kroner om året på DR, og det er mere end rigeligt. Det ville være forkert at lade dem spise af den kage, som det kommercielle marked lever af,” siger Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby til Børsen.

Hun bliver assisteret af Socialdemokraternes Mogens Jensen.

”Jeg ser det som et udslag af den udbredte omtale af DR’s meget dårlige økonomi, for det påvirker selvfølgelig danskerne, at man taler om, at DR må skære i deres produktioner. Men det er utrolig vigtigt, at DR forbliver uafhængig af økonomiske interesser, og hvis man tillader reklamer på hjemmesiden, er man allerede inde på glidebanen,” udtaler han til avisen.

Konservative åbne

Den eneste medieordfører, der mener, at man burde tage public service-reglerne op til revision, er Henriette Kjær fra De Konservative.

”Jeg mener bestemt godt, at man kan snakke om reklamer i begrænset omfang – både på DR’s hjemmeside og på tv og radio. Man kunne eksempelvis tillade en fast blok efter 18.30-nyhederne,” lyder hendes forslag ifølge Børsen.

Men overbevist af sin medieordfører er Kulturminister Brian Mikkelsen (K) dog ikke.

Ifølge undersøgelsen fra Greens Analysis er de adspurgte med konservativt tilhørsforhold også de mest positive over for blandt andet bannerannoncer på dr.dk.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S