Danske politikere: Nej til net-annoncering på dr.dk

Ideen om en public service-kanal og finansiering med reklamer behager ikke politikere.

Artikel top billede

En række danske politikere går stik imod en befolkningstendens, der ville tillade DR's hjemmeside, www.dr.dk, at blive sølje for bannerreklamer.

Ifølge Børsen mener 58 procent, at reklamer burde tillades på www.dr.dk.

Hertil mener eksperter, at det vil indbringe DR et tre-cifret millionbeløb. Undersøgelsen som Greens Analyseinstitut har foretaget for Børsen viser også, at næsten 33 procent af danskerne mener, at DR skal have lov til at bringe reklamer i radio og tv, mens 39 procent er principielt imod reklamer hos DR.

Selvom de Radikale Vesntre og Dansk Folkeparti er stik uenige på mange punkter, er begge partier dog enige om at være imod ideen.

Konkurrenceforvridende

De radikales medieordfører, Simon Emil Ammitzbøll, er imod reklamefinansiering, fordi partiet mener, at en af hovedpointerne med Danmarks Radio er, at det ikke er kommercielt.

”Det giver ikke nogen mening, hvis man giver DR lov til at sende reklamer," siger han.

Han mener, at noget af begejstringen af reklamer på nettet i virkeligheden skyldes en gammeldags opfattelse af nettet.

"Man tror, at nettet er et lille separat medie. I virkelighed bliver medierne mere og mere integrerede,” siger Simon Emil Ammitzbøll.

Reklamefrit alternativ

Han mener også, at DR skal være et reklamefrit alternativ til børn, der har nok af kommercielle medier at se på.

”Børnekunder” bruger online-tjenester mere og mere,” fortæller Simon Emil Ammitzbøll.

Desuden er det konkurrenceforvridende i forhold til private virksomheder, mener han.

”Det er urimeligt, at danskerne først skal betale 3,5 milliarder til DR og derefter ekstra kroner for diverse tinge, ” siger han.

Hos Dansk Folkeparti er begejstringen heller ikke stor.

”Når vi ikke har fået en interesse tilkendegivelse fra Danmarks Radio om, at det er en vej, de ønsker, mener jeg ikke, at det er en vej, som vi skal gå efter,” siger mediepolitisk ordfører Karin Nødgaard, der ikke er tilhænger af ideen.

DR skal forblive unik

Hun mener, at der er noget unikt ved DR, som skal fastholdes.

”DR er ikke en kommerciel kanal, derfor kan man ikke over night sige, at DR skal have mulighed for det. Kanalen har nogle ting, som de skal leve op til, det er en speciel institution i forhold til mange andre tv-kanaler,” fortæller Karin Nødgaard.

Venstre er et af de partier, der ikke ønsker et dansk tv-marked, der kun består af DR.

”Det er ikke noget, vi ønsker at lægge stemmer til. De får over tre milliarder kroner om året på DR, og det er mere end rigeligt. Det ville være forkert at lade dem spise af den kage, som det kommercielle marked lever af,” siger Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby til Børsen.

Hun bliver assisteret af Socialdemokraternes Mogens Jensen.

”Jeg ser det som et udslag af den udbredte omtale af DR’s meget dårlige økonomi, for det påvirker selvfølgelig danskerne, at man taler om, at DR må skære i deres produktioner. Men det er utrolig vigtigt, at DR forbliver uafhængig af økonomiske interesser, og hvis man tillader reklamer på hjemmesiden, er man allerede inde på glidebanen,” udtaler han til avisen.

Konservative åbne

Den eneste medieordfører, der mener, at man burde tage public service-reglerne op til revision, er Henriette Kjær fra De Konservative.

”Jeg mener bestemt godt, at man kan snakke om reklamer i begrænset omfang – både på DR’s hjemmeside og på tv og radio. Man kunne eksempelvis tillade en fast blok efter 18.30-nyhederne,” lyder hendes forslag ifølge Børsen.

Men overbevist af sin medieordfører er Kulturminister Brian Mikkelsen (K) dog ikke.

Ifølge undersøgelsen fra Greens Analysis er de adspurgte med konservativt tilhørsforhold også de mest positive over for blandt andet bannerannoncer på dr.dk.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job