Vægten af Microsofts omdømme styrtdykker

Tyngden af Microsofts varemærke falder støt. Selskabets varemærke er ikke længere blandt de 50 tungeste i USA.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Varemærket Microsoft har været støt faldende over de sidste fire år.

Det kan være en indikation på, at Microsoft taber troværdighed blandt de amerikanske virksomhedskunder, lyder det i en ny undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet CoreBrand.

Styrtdyk

Ifølge CoreBrands Power 100 2007 studie, der omfatter svar fra omkring 12.000 virksomhedsledere i USA, er Microsoft faldet fra nummer 12 på ranglisten over USA's mest magtfulde varemærker i 2004 til nummer 59 sidste år.

"I 1996 lå Microsoft nummer et i varemærkestyrke blandt 1.200 virksomheder fordelt over 50 industrier," siger James Gregory, direktør for CoreBrand.

kendt af mange, elsket af få

CoreBrand har målt varemærkets styrke ved at bruge fire kriterier.

Først har selskabet målt kendskabet til et varemærke. Når en virksomheds varemærke har nået en vis grad af 'familiaritet' blandt de adspurgte, bliver virksomheden rangeret ud fra tre positive karaktertræk: Overordnet omdømme, opfattelse af administration og investeringspotentiale.

"Selv om varemærket 'Microsoft' er velkendt blandt forbrugerne, falder det igennem, når det kommer til de tre positive karaktertræk," forklarer Gregory.

Han forklarer, at selv om en virksomhed bevæger sig på ranglisten, er det ikke ensbetydende med, at virksomhedens omdømme eller forståelse for forbrugerne er ødelagt.

I Microsofts tilfælde er det dog vigtigt at bemærke den konsistente nedgang, som har præget varemærket over de sidste år og ikke mindst, at varemærket er styrtdykket dramatisk over en forholdsvis kort periode.

"Når man ser en så hurtig nedgang på listen er det bekymrende," siger Gregory.

Fortsættes...

Indhentet af Toshiba

I samme kategori som Microsoft (computere, perifere enheder og computer software), ligger IBM som nummer et på listen over varemærkestyrke.

Microsoft ligger nummer to tæt forfulgt af Toshiba. Hvis Microsoft fortsætter sin nedadgående kurs, vil Toshiba inden længe ligge nummer to i stedet, forklarer Gregory.

Han kan dog kun gisne om årsagen til Microsofts faldene omdømme, da spørgeskemaet ikke indeholder sådanne spørgsmål.

Han mener dog, at den mildest talt 'lumre' modtagelse af Windows Vista har en stor betydning for varemærkets svigtende styrke.

Samtidig har Apple haft stor succes med selskabets 'I'm a Mac, I'm a PC'-kampagne, som yderligere har sat Windows i et ufordelagtigt lys.

Det er sket før

IBM blev ramt af et endnu hurtigere og større dyk på listen i begyndelsen af 1990'erne, og det tog virksomheden op imod 10 år at genopbygge varemærkets gode omdømme.

Hvis Microsoft vil gøre noget for at vende denne lignende proces, bør selskabets omstille sig og definere en meget klarere linie af,hvor virksomheden er på vej hen.

Samtidig skal selskabet ikke mindst finde ledere, som folk stoler på kan guide virksomheden ind på den rette kurs, forklarer Gregory.

Microsoft, der har spredt sin virksomhed over mange andre områder end software, har på det seneste kæmpet med at udtrykke og forklare, hvordan de mange aspekter af virksomheden (heriblandt software, underholdning og online), kan afspejles i en sammenhængende virksomhedsplan.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

    Region Sjælland

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job