Vægten af Microsofts omdømme styrtdykker

Tyngden af Microsofts varemærke falder støt. Selskabets varemærke er ikke længere blandt de 50 tungeste i USA.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Varemærket Microsoft har været støt faldende over de sidste fire år.

Det kan være en indikation på, at Microsoft taber troværdighed blandt de amerikanske virksomhedskunder, lyder det i en ny undersøgelse udarbejdet af analysefirmaet CoreBrand.

Styrtdyk

Ifølge CoreBrands Power 100 2007 studie, der omfatter svar fra omkring 12.000 virksomhedsledere i USA, er Microsoft faldet fra nummer 12 på ranglisten over USA's mest magtfulde varemærker i 2004 til nummer 59 sidste år.

"I 1996 lå Microsoft nummer et i varemærkestyrke blandt 1.200 virksomheder fordelt over 50 industrier," siger James Gregory, direktør for CoreBrand.

kendt af mange, elsket af få

CoreBrand har målt varemærkets styrke ved at bruge fire kriterier.

Først har selskabet målt kendskabet til et varemærke. Når en virksomheds varemærke har nået en vis grad af 'familiaritet' blandt de adspurgte, bliver virksomheden rangeret ud fra tre positive karaktertræk: Overordnet omdømme, opfattelse af administration og investeringspotentiale.

"Selv om varemærket 'Microsoft' er velkendt blandt forbrugerne, falder det igennem, når det kommer til de tre positive karaktertræk," forklarer Gregory.

Han forklarer, at selv om en virksomhed bevæger sig på ranglisten, er det ikke ensbetydende med, at virksomhedens omdømme eller forståelse for forbrugerne er ødelagt.

I Microsofts tilfælde er det dog vigtigt at bemærke den konsistente nedgang, som har præget varemærket over de sidste år og ikke mindst, at varemærket er styrtdykket dramatisk over en forholdsvis kort periode.

"Når man ser en så hurtig nedgang på listen er det bekymrende," siger Gregory.

Fortsættes...

Indhentet af Toshiba

I samme kategori som Microsoft (computere, perifere enheder og computer software), ligger IBM som nummer et på listen over varemærkestyrke.

Microsoft ligger nummer to tæt forfulgt af Toshiba. Hvis Microsoft fortsætter sin nedadgående kurs, vil Toshiba inden længe ligge nummer to i stedet, forklarer Gregory.

Han kan dog kun gisne om årsagen til Microsofts faldene omdømme, da spørgeskemaet ikke indeholder sådanne spørgsmål.

Han mener dog, at den mildest talt 'lumre' modtagelse af Windows Vista har en stor betydning for varemærkets svigtende styrke.

Samtidig har Apple haft stor succes med selskabets 'I'm a Mac, I'm a PC'-kampagne, som yderligere har sat Windows i et ufordelagtigt lys.

Det er sket før

IBM blev ramt af et endnu hurtigere og større dyk på listen i begyndelsen af 1990'erne, og det tog virksomheden op imod 10 år at genopbygge varemærkets gode omdømme.

Hvis Microsoft vil gøre noget for at vende denne lignende proces, bør selskabets omstille sig og definere en meget klarere linie af,hvor virksomheden er på vej hen.

Samtidig skal selskabet ikke mindst finde ledere, som folk stoler på kan guide virksomheden ind på den rette kurs, forklarer Gregory.

Microsoft, der har spredt sin virksomhed over mange andre områder end software, har på det seneste kæmpet med at udtrykke og forklare, hvordan de mange aspekter af virksomheden (heriblandt software, underholdning og online), kan afspejles i en sammenhængende virksomhedsplan.

Oversat af Jimmie Gustafsson

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

Nordjylland

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Københavnsområdet

Region Midtjylland

It-specialist til bruger- og rollestyring

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S