Det russiske antivirusfirma Kaspersky har set sig varm på Danmark, og planen er, at invadere de danske computere med firmaets software.
Firmaet søger i øjeblikket med lys og lygte for at finde mandskab til at varetage firmaet i Danmark, og det lokale islæt er et af fokusområderne for antivirusproducenten.
"Vi vil skabe en lokal organisation, der skal stå for salg, marketing og support," sagde virksomhedens europæiske topchef, Axel Diekmann, da han i dag talte med Computerworld.
"Vi skal slå konkurrenterne ved at have et dansktalende bagland. Det er en strategi, vi anvender i andre europæiske lande med stor succes," siger han.
Firmaets målsætning er en dansk organisation på 10-15 personer indenfor to år.
Kaspersky har i flere år eksisteret i Danmark i form at af software-importør, men i starten af tredje kvartal skal en dansk division af firmaet nu stå klar.
30 procent på to år
I dag er markedsandelene på blot to procent af privatmarkedet og mindre end en procent af virksomhedsmarkedet, men ambitionerne i det russiske firma er enorme.
"Målet i de kommende to år er, at erobre 30 procent af privatmarkedet og 15 procent af virksomhederne i Danmark," siger Axel Diekmann - en målsætning, han mener, er helt realistisk.
"I Tyskland er målsætningen den samme, og i dag sidder vi på 25 procent af markedet," siger han.
For at få ambitionen til at gå i opfyldelse har firmaet blandt andet afsat over syv millioner til reklamer og markedsføring i Norden i det næste år, fortæller Diekmann. Konkurrenterne ryster dog ikke i bukserne over firmaets aggressive plan.
"Vi har ikke tabt terræn til Kaspersky i andre lande, så vi frygter heller ikke at tabe markedsandele i Danmark," siger Tony Larks, kommunikationschef for EMEA, Trend Micro.
"Der kan være en lille fordel ved at have en dansk organisation i forhold til support til privatmarkedet, men rigtig mange firmaer har allerede et dansk partnernetværk, som de benytter og stoler på," siger Tony Larks.
Sikkerhedsfirmaet Symantecs talsmand, Peter Schøtt, er helt enig i denne vurdering.
Ingen af de to tror, at denne startegi får den store effekt på markedsudviklingen.
Startet af russisk krypteringsekspert
I 1989 sad den russiske ingeniør, med speciale i kryptering, foran sin IBM-maskine og kunne konstatere, at den var blevet inficeret af en virus.
Ingeniørens navn er Eugene Kasperskys og hans nysgerrighed efter at finde ud af, hvordan sådan en kodestump virkede blev grundlaget for den antivirusvirksomhed, der i dag bærer hans efternavn.
Det meste af udviklingsarbejdet foregår stadig i Rusland.