Microsoft giver Yahoo tre uger

Hvis Yahoos bestyrelse ikke er gået med til at lade sig købe indenfor tre uger, så går Microsoft direkte til aktionærerne med tilbuddet om at købe søgegiganten. Og så falder prisen, truer Microsofts topchef.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Lørdag brød Microsoft den radiotavshed, der har hersket, siden Yahoos bestyrelse for to måneder siden takkede nej til at lade sig overtage af Microsoft.

I et åbent brev til Yahoo skriver Microsofts topchef Steve Ballmer,at tilbuddet på de godt 210 milliarder kroner er generøst og baseret på ønsket om en hurtig transaktion.
"Alligevel har tempoet de sidste to måneder være alt andet end hurtigt," skriver Steve Ballmer.

Ballmer truer også med, at Microsoft sænker den tilbudte pris på Yahoo, hvis det kommer til en proxy fight.

Udsigt til lavere bud

"Hvis vi bliver tvunget til at give jeres aktionærer et direkte tilbud, vil det have en negativ effekt på vores vurdering af prisen på jeres selskab - en vurdering, der vil slå igennem i vores tilbud," skriver Steve Ballmer.

Yahoo sagde nej tak til Microsofts tilbud den 11. februar
med henvisning til, at prisen var for lav. Men siden har Yahoo været på udkig efter et bedre tilbud fra et andet selskab.
Hidtil dog uden succes.

Og i sit brev til Yahoo skriver Steve Ballmer, at Microsofts
tilbud er den eneste måde at sikre Yahoos investorer et fair afkast af investeringen og mulighed for at påvirke fremtiden for selskabet.

Overprisen endnu bedre

"Uanset målestokken, er den
overpris vi tilbød i januar endnu bedre i dag. Vi mener, at
flertallet af jeres aktionærer deler denne holdning selv efter at have læst de planer, vi har offentliggjort for fremtiden," skriver Steve Ballmer i sit brev til Yahoo.

I brevet beskylder Steve Ballmer også Yahoos chefer for at være uvillige til at forhandle med Microsoft. Han skriver, at Yahoos modstand er spildtid, der kunne være brugt af et fusioneret selskab til at skabe en mere konkurrencedygtigt internet forretning.

Oversat af Jan Horsager

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S