Der er store summer at spare for kommuner og private, hvis de gennemgår deres telefonregning med en tættekam.
Det har Holstebro Kommune erfaret. Den vestjyske kommune har i to omgange skåret 300.000 af den kommunale telefonregning ved en detaljeret gennemgang af regningen.
Første gang var tilbage i 1997.
"Vi finkæmmede regningen, og fandt frem til 120 linjer på vores telefonregning, som vi ikke kun se, hvad skulle bruges til," fortæller Jens Georg Kristensen, der er it-chef i Holstebros Kommune.
De 120 linjer svarede til en tredjedel af linjerne på kommunens telefonregning. De blev alle opsagt, og hvis nogen savnede dem, måtte de henvende sig for at få dem genoprettet.
Kommunen skar 300.000 af det årlige telefonbudget, hvilket svarede til knap 20 procent af det samlede budget.
I forbindelse med gennemførelsen af kommunesammenlægningerne i 2007 gennemgik kommunen igen telefonregningen med en tættekam.
"To af vores folk ringede manuelt op til alle numrene for at se om de var i brug," siger Jens Georg Kristensen. Han fortæller, at de tre ny-sammenlagte kommuner hentede en samlet besparelse på 300.000 kroner hjem til den nye stor-kommune.
KL: Gør som Holstebro
Tidligere har teleanalytiker Bernt Stubbe Østergaard fra Current Analysis anbefalet, at store arbejdspladser sender deres telefonregning til revision .
Kommunernes Landsforening ser positivt på forslaget. KL mener, at mange kommuner
betaler for høje telefonregninger, fordi de ikke kan overskue de komplicerede aftaler.
"Det er aftaler, som er rasende indviklede, derfor kan det ikke undgås, at kommunerne nogle gange betaler for meget på telefonregningen. Men det er mit indtryk, at man har fået mere styr på det efter Kommunalreformen er trådt i kraft," siger Michael Hald, der er konsulent hos KL.
Michael Hald mener, at det er et generelt problem for arbejdsplader med mange medarbejdere og mange forskellige adresser.
"Tænk på, at en del kommuner har mere end 10.000 ansatte. Der er altså rigtigt mange fastnetlinjer, mobiltelefoner og ADSL-forbindelser, der skal holdes styr på," siger Michael Hald.
Toppen af isbjerget
Bernt Stubbe Østergaard mener, at Holstebro Kommunes fremgangsmåde er meget udsædvanlig. Han er overbevist om, at man i dag, hvor vi får stadigt flere forskellige typer abonnementer at holde styr, blot vil finde toppen af isbjerget med en så lav-teknologisk gennemgang.
"Når man på en så forholdsvis simpel måde kan finde så store besparelser, er det en indikation på, at der er endnu mere at hente, " mener Bernt Stubbe Østergaard.
Hvis TDC giver adgang til alle detaljerne bag telefonregningen, kan man i samarbejde med en teleekspert optimere besparelserne på telefonregningen med yderligere 10 procent, vurderer Bernt Stubbe Østergaard.
"Jeg vil anbefale, at teleselskaberne tilbyder store kunder en abonnementsform, hvor kunderne betaler en procentdel af regningen til gengæld for, at teleselskabet sender alle oplysningerne til en uafhængig specialist, der kan gennemgå regningen," siger Bernt Stubbe Østergaard.
Han mener dog ikke, at teleselskaberne vil have interesse i at gennemføre sådan en ordning, fordi de konkurrencemæssige fordele vil være for små.