Leder: Ej blot til vækst - også til overlevelse

Computerworld mener: Jo mere krisen kradser, jo mere står det klart, at it ikke hører under 'nice to have', men istedet hører under 'need to have'.

Artikel top billede

Computerworld mener: Ganske vist fizzler boblerne i champagnen langsomt ud, og den gode økonomiske stemning afløses af sortsyn og lavkonjunktur.

Men viseren på det barometer, der måler værdien af it-anvendelse i virksomhederne, rykker alligevel endnu et par streger væk fra 'nice to have' mod 'need to have'.

For uanset om vi er på vej mod en fuldskala lavkonjunktur eller en blødere økonomisk opbremsning, kan den strategiske anvendelse af it i virksomheden blive afgørende – ikke blot for vækstmulighederne men også for virksomhedens evne til at overleve det økonomiske dyk.

Måske er det for sent at investere nu

Den dårlige nyhed er, at det nok er for sent at investere nu, hvis teknologien skal dulme den kradsende krise. For ting tager tid – og it tager lang tid.

Den gode nyhed er, at rigtig mange danske virksomheder allerede har investeret rigeligt i it til at afbøde effekterne af de dårlige økonomiske udsigter.

Digitaliseringens gevinster ligger lige rundt om hjørnet, men mange virksomheder evner ikke at se dem.

I et interview med Computerworld peger erhvervsforskeren Reimer Ivang på, at virksomhederne skal på en opdagelsesrejse, hvis de skal udnytte potentialet fuldt ud.

Reimer Ivang har i sin forskning og sammen med tænketanken CIO Innovation Forum arbejdet med forskellige modeller og tanker om, hvordan digitaliseringsgraden kan måles i en virksomhed.

En af modellerne tager udgangspunkt i tre dimensioner eller typer af digitalisering: Processer, inter­essenter og produkter.

Diskussionen om it-anvendelse stopper ofte ved processerne; altså hvordan virksomheden anvender hardware og software til at...fortsættes

... understøtte virksomhedens forretningsprocesser fra udvikling og planlægning over produktion til salg og markedsføring.

I interessentdimensionen handler det om, hvordan informationsteknologien bruges til at integrere virksomhedens interessenter som kunder, leverandører, medarbejdere og mange andre i forretningen.

Og i produktdimensionen handler det om at tilføre produkter intelligens enten i form af hardware, software eller service, så ellers analoge produkter får en helt ny mulighed for prisdifferentiering i forhold til konkurrenterne og dermed indtjening for virksomheden.

Ingen færdig konklusion

Der er langtfra en færdig konklusion på, hvordan der skal måles i de tre dimensioner, om målene kan lægges sammen til en færdig score, eller om det overhovedet giver mening at sammenligne brancher endsige virksomheder i sådan en model.

Arbejdet fortsætter forhåbentligt i tænketanke, på universiteter og hos de politikere, der skal skabe rammebetingelserne for dansk erhvervsliv.

Perspektiverne i digitaliseringen illustreres lysende klart i historien om Thy-virksomheden Sjørring Maskinfabrik, der med direktør Mogens Nielsens ord ikke ville have eksisteret i dag uden et skarpt fokus på it-udnyttelsen.

Omvendt er han glad for, at han ikke på forhånd kendte det fulde omfang af investeringerne og bøvlet, som informationsteknologien har resulteret i, siden virksomhedens første store it-investeringer i 1983.

Sjørring Maskinfabrik har gennem implementeringen af traditionelle it-produkter som for eksempel Concorde XAL, Oracle-databaser, Citrix Metaframe og 3D SolidWorks skabt et digitalt fundament, som sikrer en effektiv produktion og en god forretning af stålprodukter, som lærebøgerne ikke levner mange chancer i Danmark.

I disse dage afslutter IBIZ-Centeret en Danmarksturne, hvor eksperter fra Teknologisk Institut, Delta og en række it-leverandører har holdt inspirationsmøder og vist løsninger i et mobilt showroom for at styrke små og mellemstore virksomheders it-anvendelser.

Godt givet ud

Det treårige initiativ har 21 millioner kroner med fra skatteyderne.

Penge, der uden tvivl vil være givet godt ud, fordi parterne kan høste af blandt andet de erfaringer, som Delta, ITEK og Provinsindustriens Arbejdsgivere fik i projektet Intelligent Jern.

Men der skal uden tvivl arbejdes hårdt for at løfte interessen fra procesdimensionen til interessent- og især produktdimen­sionen hos fabrikanter og chefer i underskoven af små og mellemstore virksomheder, der er rygraden i dansk erhvervsliv.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil