Innovation skaber den fremtidige CIO

CIO 2008 Reportage: Så er det tid til, at danske it-chefer får det årlige gennemsyn til konferencen Årets CIO. Her var der en masse råd om, hvordan it-lederen kan klæde sig på til fremtidens rolle.

Artikel top billede

Som en naturlig reaktion på den økonomiske afmatning, vil innovation blive sat ned på danske direktørers prioriteringsliste på kort sigt.

I stedet vil der være større fokus på det operationelle.

Men afmatningen kommer ikke til at omvælte, hvordan vi kommer til at arbejde med it.

Og det ændrer heller ikke ved det forhold, at ledere igen vil rette blikket mod innovation i forbindelse med it-understøttelse af forretningen.

Sådan lød budene fra administrerende direktør hos IDC, Per Andersen, på konferencen Årets CIO, der fandt sted i Mogens Dahls Koncerthus i København.

Nedbrudt grænseflade

Samtidig forklarer Per Andersen, at der vil ske en mentalitetsændring af it-chefens rolle og it-afdelingen.

For i dag bliver it opfattet som en leverandør af services til virksomheden, og sådan er virksomheder faktisk organiseret sig på.

”Tankegangen er at få nedbrudt grænsefladen til, at it ikke er leverandør af services men er selve forretningen. At det smelter sammen og bliver den, som skaber forretningen,” siger Per Andersen.

De cirka 150 fremmødte lyttede ivrigt med for at blive klogere på rollen som it-leder.

"Vi er nået til et sted, hvor flere og flere it-chefer forstår forretningen og arbejder sammen med den. Men nu gælder det innovation, og det er nødvendigt at have fokus på det område fremover," siger han.

Og her mener Per Andersen ikke blot gode ideer og opfindelser, men tiltag, der direkte giver bedre økonomi for virksomheden ved ekspelvis at reducere omkostninger, give nye forretningsmuligheder, kunder og markeder.

Fire best practices for CIO’er:
* it-chefen skal arbejde sammen med mennesker i
forretningsenhederne og ikke sidde bag et skrivebord i
it-afdelingen.
* it-chefen skal blande ressourcer på tværs
* it-chefen skal være god til at kommunikere.
Kommunikation er altafgørende
* It-chefen skal ikke kun referere til topledelsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til Lokal IT Servicecenter i Region Hovedstaden

    Københavnsområdet

    Dansk Fundamental Metrologi A/S

    IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

    Københavnsområdet

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse