Gakket kampagne skal gøre it-branchen 'street'

Studieværten Stine T og hendes street team skal mane fordomme om it-branchen i jorden. Tom Togsverd, direktør i ITEK, håber, at det bliver 'gakket'.

Artikel top billede

Fordommen om den pizza-spisende og cola-svælgende it-nørd skal manes i jorden.

Det skal daglige tv- og radioprogrammer på The Voice medvirke til.

På The Voices tv-kanal skal et 'street team' anført af tv-værten Stine T besøge landets it-virksomheder, og radioværten Rebecca Bach-Lauritsen skal stå for et dagligt radioprogram om it-branchens muligheder.

Det er ITEK, Dansk Industris it-branchefællesskab, der står bag kampagnen på The Voice.

Gakkede indslag

ITEK's direktør, Tom Togsverd, er godt klar over, at det kræver en ekstra indsats at få de unge til at interessere sig for it-branchen.

Netop derfor er The Voice blevet valgt som samarbejdspartner.

"Vi har valgt The Voice, fordi det rent ud sagt er nødvendigt at lirke budskabet ind i de unges medieforbrug, og vi ved, at The Voice er den station, som de unge ser og lytter til," siger Tom Togsverd.

Han håber, at studieværterne fra The Voice kan være med til at sætte fokus på de ukendte sider af branchen.

"Jeg har talt med Stine T og Rebecca Bach-Lauritsen, der er værter. Og de skal lave nogle gakkede indslag, hvor de twister de mere langhårede sider af branchen i en humoristisk retning," siger Tom Togsverd.

To millioner fra Videnskabsministeriet

The Voice-kampagnen løber af stablen på mandag og fortsætter i de kommende to uger.

Indslagene på The Voice bliver første del af en større kampagne, der har overskriften: 'It-uddannelser giver spændende job-muligheder', som kommer til at løbe et år frem i tiden.

IT- og Telestyrelsen oplyser, at Videnskabsministeriet støtter kampagnen med to millioner kroner.
Den stort anlagte kampagne kommer til at foregå i samarbejde med Videnskabsministeriet, IT- og Telestyrelsen, ITEK og interesseorganisationen IT-Branchen.

Allerede i februar annoncerede landets it-brancheforeninger, at de vil sætte alle sejl i bestræbelserne på at forbedre branchens image. Og de sidste to år har branchen haft relativ stor succes med det årligt tilbagevendende arrangement It-natten, der henvender sig til de studerende på landets ungdomsuddannelser.

Besøg The Voices kampagneside.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil