Artikel top billede

Ideen om, at forbrugerne står sammen, er interessant. Det er svært at koordinere en effektiv boykot, og det kræver meget kommunikation. Men nettet er det perfekte medium. Foto: Torben Klint

Nettet er kampplads for rimelige benzinpriser

Klumme: Det er højst usandsynligt, at et kædebrev om at boykotte benzinselskaber, gør en forskel. Men hvis vi prøvede, kunne det faktisk være, at vi sammen kunne vælte et kartel.

Benzinkrig! Således lød overskriften på den eneste kædemail, jeg har læst til ende i mange år.

For første gang en kædemail, der ikke truede med død og ødelæggelse, hvis den ikke bliver videresendt og ikke snyder naive mennesker til at tro, at man ved videresendelse giver en lille kræftsyg dreng hjælp til behandling.

Mailen foreslog, at man boykotter de to største benzinselskaber herhjemme, for dermed at tvinge dem til at sætte priserne ned og efterfølgende starte en priskrig mellem alle selskaberne.

Man kan diskutere validiteten af argumentet. Der er en del gode grunde til stigende oliepriser, heriblandt den faldende dollarkurs, uro i Mellemøsten, spekulation og stigende efterspørgsel fra udviklingslande som Kina og Indien.

Lille Danmark

Selskabernes egen respons på kædebrevet var, at de jo kun tjener 1 krone per liter, fordi de køber benzinen til 4 kroner literen og staten lægger 6,50 kroner i afgifter på, så prisen er ude af deres hænder.

Det er naturligvis ude af den enkelte stations hænder, men de store selskaber henter også selv råolie op, så det er nok ikke helt ude af deres hænder.

Problemet er bare, at roden til de høje priser, hvis man skal tro konspirationsteoretikerne, er ekstremt store spillere på verdensmarkedet, der laver prisaftaler.

Det er ikke nok, at lille Danmark protesterer, når prisen på grund af disse store spillere.

Virale kampagner som katalysator

Uanset hvor realiserbart det er at nedsætte benzinprisen ved ovennævnte tiltag, synes jeg ideen om som forbrugere at stå sammen, er interessant. Det er svært at koordinere en effektiv boykot, og det kræver meget kommunikation.

Men nettet er det perfekte medium – virale kampagner, der spreder sig med lynets hast. Facebook grupperne på dette område er også vokset en del på det sidste.

Det ville dog være bedst at begynde med noget mere overskueligt, hvor markedet tilsyneladende er sat ud af kraft og der er for høje priser.

Omfattende boykot

For eksempel fødevarepriserne – jeg hørte for nylig om et tv program, hvor det blev påvist, at det var væsentligt billigere at handle dagligvarer i Tyskland, selv efter man havde reguleret for momsforskellen. Selv om kornpriserne er fordoblet, udgør de kun omkring fem procent af prisen på et brød, så det kan slet ikke retfærdiggøre prisstigninger på 20 procent, som vi har set.

Her kunne en omfattende boykot også være en interessant mulighed, hvor alle forsøgte at købe mere ind i butikker som Lidl og Aldi (hvis de er billigere) i en periode, til trods for længere afstande.

Jeg anser mig selv for at være relativt liberal politisk, men jeg kan godt se fornuften i, at forbrugere, som er en meget fragmenteret gruppe, danner modpol til de stærke organisationer og sammenslutninger af organisationer.

Virale kampagner på nettet kan være katalysatoren, der sætter det i gang, men det kræver, at vi ser det virke én gang. Det er højst usandsynligt, at benzinkædebrevet gør en forskel, men hvis vi prøvede med noget mindre, kunne det faktisk være, at vi sammen kunne vælte et kartel.

Mads Schjølin er direktør for Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere