Apple dropper den ellers obligatoriske bindingsperiode på to år for de amerikanere, der ønsker at købe en iPhone.
Hidtil har købere af en iPhone været tvunget til at indgå en to-årig bindings-aftale med teleselskabet AT&T, der har eneforhandlingen på iPhonen på det amerikanske marked.
AT&T forventer, at det frie salg af den nye iPhone vil udløse et boost i samme størrelsesorden, som den oprindelige lancering af den første udgave af iPhone gav for et år siden, da apparatet blev flået ned af hylderne.
Samtidig skal det frie salg af den nye iPhone dæmme op for salget af hackede versioner af enheden – en ting, der i stor stil kom til at sætte dagsorden for den første udgave, som hackerne kastede sig over, straks den var blevet lanceret.
Apple sælger allerede iPhonen i fri handel uden lange bindinger flere steder i Europa. Herhjemme bliver apparatet formelt lanceret 11. juli. Telia står for salget i Danmark.
Selskabets varslede priser har allerede rejst et ramaskrig blandt de danske iPhone-fans.
Den to-årige bindingsperiode på det amerikanske marked har betydet, at den samlede pris ved lanceringen af iPhonen for at have apparatet i to år løb op i mere end 11.000 kroner.