Microsoft: Google/Yahoo-aftale skader konkurrencen

Den store aftale om betalte søgeresultater mellem Yahoo og Google vil skade den frie konkurrence, mener Microsoft.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge Microsofts chefrådgiver, Brad Smith, har Yahoos administrerende direktør, Jerry Yang, sagt til Microsoft-chefer, at selskabets aftale om betalte søgeresultater med Google vil reducere internettets søgemarked fra to hovedsøjler til blot en enkelt.

Aftalen - der gør det muligt for Yahoo at vise betalte søgeresultater fra Google på sin hjemmeside - vil føre til mindre konkurrence, og det har Yahoo anerkendt, fortæller Brad Smith til det amerikanske senats konkurrence-organ.

Han siger til senatorerne, at Jerry Yangs kommentarer faldt under et møde mellem Yahoo og Microsoft 8. juni.

Yahoo: Microsoft har ikke en chance
Her beskrev Jerry Yang ifølge Brad Smith internettets søgemarked som "to-polet" med Google på den ene side samt Yahoo og Microsoft på den anden side.

Jerry Yang sagde til Microsoft-cheferne, at Yahoo ville blive "en del af Googles pol," hvis Yahoo underskrev søge-aftalen med Google, og at Microsoft dermed ikke ville være stærk nok til at konkurrere, lyder det fra Brad Smih.

"Det principielle spørgsmål er dette: Kan et enkelt selskab etablere effektiv kontrol over 90 procent af markedet for betalte søgeresultater ved at indgå en aftale med sin største konkurrent?," spurgte Brad Smith de amerikanske senatorer.

Yahoo afviser

Michael Callahan, chefrådgiver for Yahoo, siger, at han ikke erindrer, at Jerry Yang fremførte de pågældende bemærkninger, men han betrider Brad Smiths beskrivelse af tonen under mødet 8. juni.

Microsoft har i de seneste måneder gjort adskillige forsøg på at overtage Yahoo eller dele af Yahoo, og mødet var en del af denne proces, fremfører han.

"Vi er overbeviste om, at jo mere man lærer om denne aftale (mellem Yahoo og Google, Red), jo mere vil det stå klart, at den er god for konkurrence-situationen, for forbrugerne, for annoncørerne og naturligvis for Yahoo," siger Michael Callahan.

Microsoft sidder på omkring 90 procent af det globale marked for styresystemer og omkring 80 procent af webbrowser-markedet.

Og den position har selskabet forsøgt at bruge til at "destabilisere" eller købe Yahoo, mener David Drummond, juridisk chef i Google.

Microsoft har som verdens dominerende softwareselskab selv en stribe monopolsager på samvittigheden. Størst er de milliardbøder, som selskabet har fået af EU.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Gyldendal A/S

    CMS-udvikler med lyst til full-stack

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef til Dataarkitektur og –model i Forsvaret

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S