Yahoo's annonceaftale med Google kan føre til en gennemsnitlig stigning i annoncepriserne hos Yahoo på 22 procent.
Det hævder firmaet SearchIgnite, der sælger teknologi til søgebaseret markedsføring, i en ny rapport.
"Aftalen indeholder økonomiske fordele for både Yahoo og Google, men annoncørerne bør være opmærksomme på, at aftalen kan få betydelig indflydelse på deres markedsføring. De fleste annoncører vil opleve, at deres annoncer hos Yahoo vil stige," siger SearchIgnites præsident Roger Barnette ifølge it-mediet CNET
De to søgemaskiners samarbejde indebærer, at Google får mulighed for at køre en del af sine annoncer hos Yahoo.
Aftalen forventes ifølge Yahoo at have et omsætnings-potentiale på omkring fire milliarder kroner.
Specifikke søgninger bliver dyrere
Yahoo har ifølge CNET meddelt, at de først og fremmest vil bruge samarbejdet i forbindelse med søgninger, der er meget specifikke, men ikke forekommer så ofte - de såkaldte 'tail terms'.
SearchIgnites undersøgelse viser, at Google i gennemsnit tager 22 procent mere end Yahoo for 'tail term-annoncer'.
Såfrem Yahoo vælger at placere Googles annoncer, hvor der skabes højest profit, vil det ifølge SearchIgnite føre til højere profit for annoncørerne.
Det er en oplysning, der kan vise sig at være vand på Microsofts mølle. Senest har Microsoft skudt med skarpt mod samarbejdet mellem Yahoo og Google, som ifølge software-giganten svækker konkurrencen og skaber monopolagtige tilstande.
Microsoft-chefer har tidligere hævdet, at Yahoo's administrerende direktør Jerry Yang på et møde mellem de to firmaer, har givet udtryk for, at en aftale mellem Yahoo og Google vil skabe en monopol-lignende tilstande på markedet for søgemaskiner.