Derfor havnede Apple i MobileMe-fadæsen

Siden Apple for snart en måned siden lancerede arvtageren til selskabets .Mac-onlinetjeneste, MobileMe, er det haglet ned med kritik. Apple-chef Steve Jobs undskylder.

Artikel top billede

Apples nye online-tjeneste, MobileMe, har været ramt af store startvanskeligheder. - Vi har stadig meget at lære om online-tjenester," undskylder Apples CEO Steve Jobs.

Der var lagt op til den helt store fest, da Apples karismatiske CEO, Steve Jobs, tilbage i juli stod på scenen i San Francisco foran et forventningsfuldt publikum.

Han havde lanceret en ny og billigere generation af den populære iPhone, og salen klappede taktfast i hænderne.

Klapsalver har der dog ikke været mange af på det seneste. I hvert fald ikke af andre end den ironisk overbærende slags.

For introduktionen af et andet nyt produkt, der under mindre fanfare blev lanceret på samme tid, MobileMe, er langt fra forløbet så problemfrit, som Apple kunne have ønsket sig.

Skulle holde styr på dit liv

Servicen var tænkt som en smart måde at holde styr på informationer på tværs af Apples forskellige platforme.

MobileMe fungerer ved at synkronisere udvalgte programmer på enten Mac eller PC med Apples servere.

Når de er synkroniseret, kan de tilgås igennem nogle særligt udviklede web-applikationer, så man i princippet har sit skrivebord på nettet.

MobileMe skulle altså for eksempel sørge for at synkronisere mails, kalendere og adresser mellem Macs og iPhones. Men indtil videre har det mest lykkedes Apple at smide det væk.

Mange nye brugere rapporterede, at de ikke kunne komme til at synkronisere ordentligt, andre at det slet ikke lykkedes dem at få adgang til servicen.

Apple var imidlertid hurtigt ude og anerkende problemet, og de første brugere, der meldte om fejl, fik et tilbud om en gratis 30-dages forlængelse af deres MobileMe-medlemskab. Så langt, så godt.

Men hermed var Apples problemer ikke slut.

Smed mails væk

For da det rent faktisk lykkedes brugerne at logge ind på tjenesten, begyndte andre alvorligere problemer at dukke op.

Nu begyndte brugere nemlig at miste deres mails. Hvis de da overhovedet kunne logge på mailen.

Apple har senere været i stand til at redde de fleste mails, men har samtidig meldt ud, at omkring 1 procent af deres MobileMe-kunder var uden mail i op til 10 dage.

Ikke just den start, hverken brugere eller Apple havde ventet.

Steve Jobs: Undskyld
I mandags tog Apple-chefen så bladet fra munden. Han erkendte i en intern mail til Apples ansatte, at introduktionen af MobileMe ikke var forløbet tilfredsstillende.

"MobileMe har simpelthen ikke levet op til Apples standarder. Det står klart, at det havde brug for mere tid og flere tests," skriver han.

I samme mail vedkender han sig samtidig ansvaret og forklarer, at det var en fejl at lancere online-tjenesten samtidig med den nye iPhone 3G, en ny iPhone-firmware og den nye AppStore, der sælger programmer til telefonen.

"Vi havde alle mere end rigeligt at lave, og MobileMe kunne sagtens være udskudt uden konsekvenser."

I mailen slutter Steve Jobs af med at pointere vigtigheden af, at Apple lærer af sine fejl.

"Lanceringen af MobileMe har tydeligt vist, at vi endnu har mere at lære om online-tjenester. Og lære det vil vi. Visionerne for MobileMe er både spændende og ambitiøse, og vi skal presse på for at gøre det til en service, som vi alle kan være stolte af, når året er omme," afslutter Steve Jobs sin mail til Apples medarbejdere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S