Virksomheder for sløve til at e-handle med hinanden

Mens almindelige danskere i stor stil handler via internettet, er der ikke meget gang i nethandlen mellem virksomheder.

Artikel top billede

Mens danskerne i almindelighed er flittige til at handle på nettet, står det anderledes sløjt til med virksomhedernes indbyrdes salg og køb af varer og tjenesteydelser via internettet.

Kun fire procent af omsætningen inden for business-to-business salg kommer direkte fra nethandel vurderer salgscheferne i en dansk undersøgelse, det såkaldte CSO Index 08, der er udarbejdet af Loyalty Group sammen med Business Danmark, Mercuri International og Microsoft Dynamics.

Skal være mennesker

E-handlen er kun marginalt forbedret siden 2007, og salgsafdelingerne er fortsat meget fokuserede på, at mennesker bør udføre salget.

Ifølge salgscheferne genereres 46 procent af omsætningen af sælgere i marken, mens sælgere på kontoret står for 19 procent af salget.

"Virksomhedernes vigtigste målsætning i 2008 er at effektivisere salget. De bør lægge salget af så mange stangvarer som muligt over på nettet. E-handel er godt til det lette salg af standardprodukter og suppleringsvarer. Omvendt egner det sig mindre til det mere komplekse salg, hvor køber og sælger i fællesskab arbejder sig frem mod unikke kundeløsninger," udtaler Flemming Dufke, administrerende direktør, konsulenthuset Mercuri International, i undersøgelsen.

En kundemagnet

Er virksomhederne sløve til at e-handle med hinanden, er de derimod blevet bedre til at bruge hjemmesider og e-mails til at skaffe nye kundeemner, som sælgerne kan følge op på.

Sidste år hentede 23 procent af virksomhederne kundeemner via web og e-mail. I dag er det tal steget til 29 procent, hvilket gør netmediet til en fuldgod kundemagnet for virksomhederne på linje med annoncer i aviser og blade, telemarketing og anbefalinger fra forhandlere.

"Decideret e-handel business to business er indtil videre ikke blevet, hvad man forventede år tilbage. Netmediet bruges overvejende som markedsføringskanal over for potentielle kunder, og mediet har endnu ikke forløst sit fulde potentiale," udtaler administrerende direktør i Loyalty Group, Mikkel Korntved.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse