It-leverandører og offentlige kunder ender stadig oftere i uenighed om udbudsprocessen.
Antallet af it-sager i Klagenævn for Udbud stiger.
I 2005 var der ingen sager, i 2006 to it-sager, i 2007 fire og inden første halvår af 2008 var gået, var bunken allerede oppe på to sager.
Direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri ser de stigende antal sager som et udtryk for at it-leverandørerne ikke finder sig i sjusk.
"Tidligere var man tilbageholdende med at klage, fordi det var en klage over kunden, men i dag finder man sig ikke i at blive jokket over tæerne," siger han.
Større enheder bedre
Han fortæller, at ITEK i andre sammenhænge har kørt sager for leverandører, hvis rettigheder er blevet overtrådt.
Generelt håber Tom Togsverd med kommunalreformen og de større enheder - herunder statens it-center, at man bliver mere professionel.
"Jeg er fortrøstningsfuld, når vi får de større enheder. Så vil myndighederne sikkert ikke have så stor tendens til at lade deres rådgivere få fri snor," siger han.
Han forklarer, at myndigheder heldigvis er begyndt at indse at der skal være en 'kage' til begge parter i et udbud.
KL: Kommuner er professionelle
Hos KL mener man ikke, at der er et generelt problem blandt kommunerne i forhold til at afholde professionelle udbud.
"At SKI (se links nederest, red.) indgår i klagesagerne viser lidt om kompeksiteten. Man må forvente at SKI har ressourcer til at indkøbe den nødvendige viden om udbud, og derfor har orden i sagerne. Det er i hvertfald hvad kommunerne forventer af SKI, og stoler på i udbudssammenhæng," siger konsulent Michael Hald fra KL.
Han er enig med Tom Togsverd i, at de større enheder kan være med til at professionalisere indkøbene.
"Klagesager er ikke nødvendigvis et problem. Klagerne, eller rettere; afgørelserne, kan være med til at præcisere for både udbyder og leverandør hvad der både er lovligt og god skik, så alle parter kan agere i et kendt rum."
"Indkøb af komplekse it-løsninger er ofte en kompleks affære, hvor både valg af udbudsform og gennemførsel af processen ofte bliver kompleks. Derfor handler det om at finde metoder, der inden for de gældende regler, giver fordele for såvel kunde som leverandør," siger han.
Han forklarer, at hvis kommunerne anvender rådgivere og alligevel havner i en klagesag, så er det måske kvaliteten af rådgivningen der halter.
"I hvertfald hvis de taber sagen", siger Michael Hald.
De taber og vinder
Computerworld gengiver listerne over de it-leverandører og offentlige it-kunder, der har henholdvis tabt og vundet sager ved Klagenævn for Udbud fra 2006 og frem.