Artikel top billede

Din medarbejder er en vidensbank

Klumme: Er det så vigtigt, at medarbejdere har indflydelse på arbejdsgangen, når det alligevel er ledelsen, der i sidste ende sidder med beslutnings-kompetencen?

Om man kan være en god leder uden at være ekspert i de enkelte discipliner, har jeg i mange år været i tvivl om.

Kan man være en god fodboldtræner, uden selv at kunne spille fodbold? Og en god manager for en rockstjerne uden at have en tone i livet?

For halvtreds år siden var medarbejderindflydelse en by i Rusland, og mange arbejdspladser fungerede som samlebåndsdiktaturer. Medarbejderen kom, stemplede ind, arbejdede, og lederen var en cigarrygende, autoritetsfigur i jakkesæt.

Skulle der belønninger på bordet, kom de i form af lønforhøjelser, men man fandt langsomt ud af, at en lønforhøjelse ikke nødvendigvis gav medarbejderne større arbejdsglæde. De ville hellere have mere fritid.

I dag er det almindeligt kendt, at det er langt vigtigere, at medarbejderne trives, end at lønningsposen bliver tungere.

Ingen trives med diktatur

Der stilles derfor helt andre krav til lederne end tidligere: Cigaren er røget i svinget, og en leder vælges ud fra sine lederegenskaber, der blandt andet handler om at være den drivkraft, der kan få det samlede maskineri til at fungere som en helhed.

Lederen sidder ikke som en alvidende faderfigur, der ved alt og kan bedst selv, og det betyder, at det er blevet langt mere nødvendigt at involvere medarbejderne i ledelsens beslutninger.

Der er ingen medarbejdere anno 2008, der trives med diktatur på arbejdspladsen, uanset om det passer til virksomhedens kultur eller er lederens lederstil.

Det er derfor ikke et valg, men et must at give medarbejderne indflydelse på deres eget arbejde og dermed også på virksomhedens strategiske beslutninger.

Vigtigt at sparre med medarbejderne

På nutidens arbejdsplads repræsenterer medarbejderen en vidensbank, som den moderne leder bør skatte højt.

Ingen anden end medarbejderen selv kan bidrage så kompetent og nuanceret med kreative input om deres egne arbejdsopgaver og om virksomheden set fra deres synspunkt. Det er et tungtvejende argument for at give medarbejderne langt større indflydelse på deres arbejde, samtidig med at det ressourcemæssigt er en kæmpe fordel for virksomheden.

Derfor er det utroligt vigtigt, at lederen kontinuerligt sparrer og videndeler med medarbejderne og formår at stole på de ansattes kompetencer. For mit eget vedkommende betyder det, at jeg som leder oplever en motiveret medarbejder og får et bedre og mere kvalificeret beslutningsgrundlag.

Et halvt års indflydelse

I SoftScan involverer vi alle medarbejdere hver dag - og det er i forhold til medarbejderforhold, bonusser, job­beskrivelser, rekruttering, frokostordning, pauser, valg af nyt domicil og SoftScan Forum.

Forummet er et medie, hvor medarbejderne i en periode på seks måneder repræsenterer deres afdelings meninger på godt og ondt. Det handler ikke om fagforeninger og sikkerhed, men om motivation, arbejdsglæde, kommunikation og forbedringer i alle sammenhænge.

Det giver ledelsen et rigtigt godt billede af stemningen og tilfredsheden i virksomheden og skaber grobund for nytænkning

I virkeligheden handler det om at respektere folks kompetencer og at give dem frihed til at bruge dem. Og at stole på at disse kompetencer giver medarbejderne en indsigt i, hvordan man løser opgaverne bedst.

Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere