Millioner af brugere varsler boykot af Facebook

Facebook har rundt regnet 100 millioner brugere på verdensplan. Knap tre millioner vil her i oktober protestere ved ikke at logge på. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Computerworld News Service: En Facebook-gruppe bestående af brugere, der er imod sitets ny design, nærmer sig 2,7 millioner medlemmer, og gruppens ledere organiserer nu en to-dages boykot for at understrege gruppens pointe.

Gruppen, der bærer navnet '1.000.000 against the new Facebook layout', har langt overgået sin titels forventninger og opfordrer sine støtter og medlemmer til at undlade at logge på Facebook i weekenden 18. og 19. oktober.

Dette er ikke den eneste Facebook-gruppe, der er blevet oprettet for at protestere imod det ny design, der ifølge Facebook nu er blevet standard for næste alle på det sociale netværkssite.

En anden gruppe med navnet 'Petition Against the New Facebook' har flere end 1,6 millioner medlemmer, mens gruppen 'I hate the new Facebook' har 1,5 millioner medlemmer.

Det er sandsynligt, at der er en høj grad af overlapning blandt medlemmerne af disse grupper, men selv hvis den største gruppe indeholder samtlige brugere, der er imod det ny design, så er det stadig et betydeligt antal utilfredse brugere ud af Facebooks i alt 100 millioner aktive brugere.

Facebook har holdt øje med disse grupper, fulgt deres klagepunkter og prøvet at række ud til nogle af lederne, ifølge en talskvinde for virksomheden. Facebook er modtagelig for feedback fra dets brugere, værdsætter deres entusiasme for sitet og overvejer deres forslag i forhold til fremtidige designforbedringer, udtaler hun.

Jessica Fishbein, en high school-lærer, som er administrator af gruppen med flere end 2,6 millioner medlemmer, er dog stik uenig i dette synspunkt.

"Facebook, som ellers normalt tager hensyn til folks feedback, tog bare denne beslutning, tog ikke hensyn til, hvad folk mente, og reagerer faktisk ikke på feedback. Folk er meget oprørte," udtaler hun i et interview.

Brugergrænsefladen

Jessica Fishbein fortæller, at hverken hun eller gruppens andre administratorer er blevet kontaktet af Facebook, selvom Fishbein har skrevet til og forsynet virksomheden med links og information om gruppen og spurgt om hjælp.

Hun og de andre administratorer var nødt til at smide gruppens initiativtager ud, da han forsøgte at drage økonomisk fordel af dens enorme popularitet. Faktisk har de ikke været i stand til at rydde op i den kommercielle tone i gruppens beskrivelse, på trods af at have spurgt Facebook om hjælp til dette, tilføjer hun.

Jessica Fishbein, ligesom mange andre kritikere af det ny design, er utilfreds med den ny brugergrænseflade med faneblade, da hun mener, at det tvinger folk til at foretage for mange klik for at komme rundt og for at finde ting. Hun foretrak den mere faste form ved det gamle design.

Hun synes også, at det generelle indtryk af det ny design er 'meget anmassende', hvor det gamle design efter hendes mening var mindre voldsomt og mere diskret.

Jessica Fishbein er klar over, at det er usandsynligt, at Facebook går tilbage til det gamle design, men hun tror, at virksomheden kunne vinde høj anerkendelse hos sine brugere ved at erkende den grundlæggende kritik og foretage nogle ændringer.

"Målet er at sende et stærkt signal til Facebook. For hver person, der tager sig den tid at tilmelde sig denne gruppe, er der flere derude, der faktisk er enige med os," udtaler Jessica Fishbein, som har været Facebook-bruger i omkring to år, og som også er administrator for en anden gruppe, som er oprettet for at bekæmpe "hate speech" (der er nedsættende, intimiderende eller voldsopfordrende fordomsfulde udtalelser).

Ifølge Jessica Fishbein ville det være godt at give Facebook-brugere mulighed for dynamisk selv at vælge mellem den gamle og den ny brugergrænseflade, ligesom det var muligt i et par måneder mellem juli og september. Ifølge talskvinden fra Facebook er dette dog ikke muligt af tekniske årsager. Det ville gøre det kompliceret og besværligt for Facebook og for udviklerne af applikationer til sitet, påpeger hun.

Mindre rod

Facebook har forsøgt siden først på året at holde sine brugere informerede om planer om nyt design og efterlyst input gennem en sektion på sitet kaldet Facebook Profiles Preview. Virksomheden har udtalt, at den tager feedback fra brugere til efterretning, når et nyt design udvikles.

Facebooks mål med det ny design var blandt andet at reducere rodet på brugernes profiler og genoprette det sociale netværks rene og organiserede layout. Virksomheden ønskede også at gøre sitets activity feed-funktion mere fremtrædende og lettere at bruge.

For at nå disse mål lagde det ny design profilkomponenter ind under forskellige faneblade og fremhævede væg-funktionen, hvor brugere kan skrive kommentarer til hinanden, offentliggøre opdateringer af, hvad de foretager sig her og nu, samt links og fotos og meget andet.

Brugere, der er interesseret i at lære det ny design bedre at kende eller i at sende feedback om det ny design til Facebook kan gøre dette via sitets hjælpe-sektion. Facebook Profiles Preview-siden er også stadig tilgængelig, ifølge talskvinden.

Det er dog ikke første gang, Facebook står over for klager. Da den først blev introduceret, blev activity feed-funktionen voldsomt udskældt af brugere for at overtræde privatlivets grænser ligesom annonceringsprogrammet Beacon, som offentliggør til deres venner, hvad Facebook-brugere foretager sig på nettet uden for Facebook. Et antal tredjepartsudviklere har også klaget over, at det ny design stjæler synlighed fra deres applikationer.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    AP Pension

    AP Pension søger BI Developers

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Senior Director, People & Culture

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S