eBay-direktør: Verden skal lære af Den Blå Avis

eBay får med dagens køb 300 medarbejdere, der har en unik viden, som det amerikanske selskab kan bruge verden over, siger eBay-direktør Jacob Fonnesbech Aqraou til Computerworld.

Artikel top billede

Her underskriver eBay-direktør Jacob Fonnesbech Aqraou (tv) og Karsten Ree aftalen, som sikrer eBay ejerskabet af Karsten Rees annonceimperium. Foto: Jakob Boserup (Foto: Jakob Boserup / Jakob Boserup)

Viden er en af de bonusser, som eBay får med ved dagens køb af Karsten Rees annonceimperium.

Forretningen omfatter Den Blå Avis, Bilbasen og softwaren Bilinfo. Men bag produkterne står godt 300 medarbejdere, som har en unik viden, lyder det fra eBay.

"I Bilinfo får vi et værktøj, som gør det nemt for forhandlerne at uploade deres ting til de her sites, og det er et værktøj, som vi tror, vi kan bruge mange andre steder i verden," siger Jacob Fonnesbech Acqrou, der er direktør i eBays globale rubrikannonce-forretning.

Med værktøjet Bilinfo kan bilforhandlerne lægge deres tilbud ud på Bilbasen.dk, som eBay også overtager med dagens køb. I forvejen har eBay motorforretninger i de fleste af de 22 lande, hvor eBay driver annonceforretning. Og Jacob Fonnesbech Acqrou antyder, at dele af det danske koncept skal vokse i andre lande.

"Det kunne man meget vel forestille sig," griner Jacob Fonnesbech Acqrou.

Hvilke lande ligger lige for?

"Vi har jo en motorforretning i næste alle de lande, vi er i. Så det er et spørgsmål om at prioritere, hvor det her passer bedst hen over tid. Og det er en proces, vi skal igennem med de lokale teams, men nu skal vi lige have et glas champagne," siger eBay-direktøren.

Udveksler erfaringer globalt

Jacob Fonnesbech Acqrou understreger, at der generelt i Karsten Rees nu tidligere forretning ligger en stor mængde ekspertviden, som eBay-medarbejdere verden over kan drage nytte af.

"Vi er globalt ret gode til at udveksle viden mellem vores virksomheder, og her vil Den Blå Avis indgå ligesom alle andre i porteføljen med hensyn til at udveksle viden og lære af andre virksomheder. Det er sådan,vi gør vores virksomheder mere værd," siger han.

Det er dog ikke kun online-forretningen, som eBay ser potentiale i. Avisen, der startede det hele, har også givet mange af medarbejderne hos Den Blå Avis en god forståelse for, hvordan annoncemarkedet på print fungerer.

"Vi får 300 medarbejdere, som har været her i utrolig mange år, og vi får muligheden for at lære af et team, som ved alt om at drive om printaviser, og det vil vi gerne lære mere til - specielt i lande som Kina og Indien, hvor det er et meget større marked," fortæller Jacob Fonnesbech Acqrou til Computerworld.

Internationale karrieremuligheder

Udviklerne hos Den Blå Avis, Bilbasen og Bilinfo får nu også helt nye muligheder for at gøre karriere i udlandet, selvom de forbliver i samme organisation.

"Det betyder selvfølgelig også, at der er gode karrieremuligheder for medarbejderne, som skulle have lyst til det. Vi har virksomheder i mange lande, og vi har god tradition for at udveksle folk mellem landene," fortæller eBay-direktøren.

Omkring en million brugere besøger dba.dk hver måned.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S