Artikel top billede

Privatlivs-politikker på nettet er unødvendige

Hvis vi skulle læse alle de privatlivs-politikker, vi støder på, på nettet, ville det koste milliarder af kroner. Men det er slet ikke nødvendigt, mener ekspert.

3.500 milliarder kroner.

Så meget ville det koste i tabt fritid og arbejdsfortjeneste, hvis alle amerikanere skulle læse samtlige privatlivs-politikker, de bliver mødt med på nettet.

Det viser en rapport udarbejdet af to forskere fra Carnegie Mellon University, Aleecia McDonald og Lorrie Faith Cranor.

Men sådan kan man ikke stille det op, mener lektor ved juridisk institut på Copenhagen Business School (CBS), Jan Trzaskowski, der blandt andet forsker i emner som legal risk management, it, internet og persondatabeskyttelse.

"Forudsætningen for den beregning er, at man skal læse alle privatlivs-politikker, men det er ikke nødvendigt," siger han.

Med det mener han, at privatlivs-politikker er en servicemeddelelse.

Signalværdi

"Det afhænger selvfølgelig af graden af personoplysninger, du afgiver. Hvis du bare oplyser din e-mail-adresse for at få besked om en ny pc fra for eksempel Lenovo, er der ikke så meget at være nervøs for.

Der, hvor man skal være nervøs, er de sociale netværk som Facebook og LinkedIn, hvor man afgiver en række mere personlige oplysninger," siger Jan Trzaskowski.

Generelt mener han dog, at de fleste internetbrugere ved, hvornår man skal være ekstra påpasselig i forhold til, hvilken slags hjemmesider, man kan eller ikke kan stole på.

Dermed får privatlivspolitikkerne en signalværdi.

"Virksomhederne vil gerne signalere, at de har styr på tingene. Og brugerne kan benytte privatlivspolitikken til at forholde sig til hjemmesiden og i sidste ende være med til at skabe debat om betingelserne, som det for nyligt skete med Facebook," siger Jan Trzaskowski med henvisning til, at den sociale tjeneste ville benytte brugernes billeder i markedsførings-øjemed for annoncørerne.

"På den måde har privatlivs-politikker en værdi for brugerne, selvom den enkelte bruger ikke nødvendigvis læser samtlige privatlivs-politikker, han eller hun støder på."

Klar og tydelig kommunikation

Undersøgelsen viser også, at gennemsnitslængden på privatlivs-politikkerne på de 75 mest populære websider i USA var 2.514 ord - den længste var på hele 7.669 ord.

"Det er en klassiker inden for jura. Jo mere du skriver, des mindre bliver det læst. I langt de fleste tilfælde ville man kunne skrive privatlivs-politikken med et par sætninger. Læren er, at man skal kommunikere klart og tydeligt," siger lektor Jan Trzaskowski fra CBS.

Ifølge forskerne ville det tage mellem 16 og 444 timer per person at læse alle privatlivspolitikkerne, de støder på. For de fleste amerikanere ville timetallet dog ligge på godt 200 timer, viser rapporten.

Til sammenligning er denne artikel i øvrigt på 435 ord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere