Artikel top billede

Bliv hørt på toppen gennem brugergrupper

Selvom it-afdelingerne også kæmper med strammere budgetter, vil det være en fejl at skære i involveringen i brugergrupper.

Computerworld News Service: "Dumt at skære i brugergrupper."

Sådan lyder beskeden fra lederne af to af Storbritanniens største brugergrupper for software til store virksomheder.

Både Ronan Miles, formand for UK Oracle User Group, hvis konference startede i går, og Alan Bowling, formand for UK and Ireland SAP User Group, som afholdte sin årlige konference i sidste måned, fremhæver, at der er 'styrke i sammenhold'.

Alan Bowling og Ronan Miles fremsætter det synspunkt, at brugergrupper repræsenterer en fænomenal værdi i forhold til omkostninger for virksomheder i hårde tider.

Ronan Miles fortæller, at Oracle-brugere i Storbritannien har haft en stor indflydelse på udviklingen af Oracle Fusion, som samler applikationerne fra Oracles mange opkøb heriblandt af PeopleSoft, JD Edwards, BEA og Siebel.

Og denne indflydelse vil vokse sig stærkere. "I 2001 begyndte vi at udføre vores årlige brugerundersøgelser, og i 2004 sagde Oracle, at undersøgelserne var brugbare. I 2006 fortalte Oracle i Storbritannien, at virksomheden ville handle ud fra undersøgelsens resultater," fortæller Ronan Miles.

"Nu lover Oracle at samarbejde med os om initiativer, hvis vi spørger," fortæller han.

Med den aktuelle lavkonjunktur er det ifølge Ronan Miles 'livsvigtigt' for it-ledere at blive i brugergrupper, så de kan tale med andre brugere og lære at få mest muligt ud af deres systemer.

De billigste konsulenter

Alan Bowling fra SAP User Group har en meget lignende pointe. Sammen med SAP User Group Executive Network, som er en sammenslutning af brugergrupper fra hele verden, samarbejder hans organisation med SAP om at lave virksomhedens kontroversielle ændringer i dens vedligeholdelsesprogram (maintenance programme) om.

I de kommende måneder vil brugergrupperne og SAP forhandle sig frem til en række såkaldte key performance indicators (ydelses-målpinde) eller KPI'er, som skal opfyldes, før virksomheden kan pålægge sin fulde forestående takstforhøjelse.

"KPI-forhandlingen bliver ikke let - for nogen af parterne - men den udgør virkelig en mulighed for brugere til gennem brugergrupperne at få noget at skulle have sagt og til at få et bedre produkt," fortæller han.

Brugergrupper er ifølge Alan Bowling ikke kun vigtige, fordi de skaber pres og fokus på en leverandør. De spiller en afgørende rolle i en økonomisk lavkonjunktur.

"Jo mere vi som brugere bliver involverede, des større mulighed har vi for at influere SAP. Det er en win-win-situation for begge parter.

"Og det er ikke det eneste. Brugergrupper er de billigste konsulenter, du kan købe for penge," tilføjer han.

"For prisen for en halv dags konsulentarbejde, for 500 pund (cirka 4.400 kroner, red.) om året tilbyder vi 48 specialfaglige gruppearrangementer, hvor du kan dele og få nye erfaringer."

Medlemmer af brugergruppen SAP User Group løser og deler jævnligt tekniske og funktionelle problemer, som SAP ikke selv har imødegået. Herudover, fortæller Alan Bowling, "udgør brugergruppen en af de få kanaler, hvorigennem det er muligt at efterspørge ny funktionalitet i SAP's applikationer."

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere